لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

واشنگتن پُست: بیرق طالبان بر فراز سفارت افغانستان در ایران می تواند یک بُرد برای طالبان باشد


ساختمان سفارت افغانستان در تهران
ساختمان سفارت افغانستان در تهران

بسیاری از روزنامه ها و نشریه های جهانی در شماره های اخیر خود بر دو موضوع مربوط به افغانستان تمرکز کرده اند ، دادن مسولیت سفارت افغانستان در تهران به طالبان و کشته شدن دو جنگجوی داعش توسط طالبان در کابل.

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست می نویسد تسلیم کردن سفارت افغانستان در تهران به طالبان یک موفقیت برای حکومت طالبان است و اکنون بیرق طالبان جای بیرق افغانستان را در سفارت این کشور در تهران می گیرد.

به نوشته واشنگتن پُست حکومت طالبان را تا حال هیچ کشوری به رسمیت نشناخته و با آمدن آنهابه قدرت در ماه اگست سال ۲۰۲۱ ٬ جامعه جهانی علاوه بر آنکه حکومت آنها را برسمیت نشناخت اقدامات جدی را علیه آنها اتخاذکرد.

در بخشی از مطلب روزنامه می خوانیم که بخاطر گامهای افراطی طالبان مخصوصا محدود ساختن حقوق زنان و دختران و اقلیتها٬ واکنش جامعه جهانی شدید بود .

به نوشته روزنامه کمکهای خارجی در یک شب قطع شدند، تحریم ها علیه رهبران طالبان دسترسی حکومت آنها را به ذخیره های پولی افغانستان در خارج قطع کرده و تبادله پول هم به این کشور متوقف شده است.

در نتیجه این اقدامات اقتصاد افغانستان سقوط کرده و مردم در آستانه قحطی قرار گرفته اند.

روزنامه می نویسد اکنون بلند شدن بیرق طالبان بر فراز سفارت افغانستان در ایران می تواند یک بردی برای طالبان باشد.

روزنامه همچنان به یک موضوع دیگر اشاره نموده مینویسد که درعملیات شام یکشنبه در کابل دو جنگجوی شاخه خراسان گروه داعش کشته شدند.

نشریه نیو عرب

  • نشریه نیو عرب هم می نویسد بعد از بقدرت رسیدن طالبان٬ شاخه خراسان گروه داعش حملات خودرا در افغانستان بیشتر ساخته و پوسته ها و گزمه های طالبان و همچنان اقلیت شیعه ها را هدف قرار میدهد.

نشریه از قول ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان می نویسد که گفته است عملیات برضد این هسته داعش در منطقه خیرخانه پیش برده شد که در آن دو جنگجوی داعش کشته شده و یک تن اسیر گردید.

علاوه بر آن به گفته آقای مجاهد٬ بسیار تجهیزات و وسایل جنگی هم در این عملیات بدست آمد.

به نوشته نشریه نیو عرب در ماه گذشته هم قوای امنیتی طالبان سه عضو گروه دولت اسلامی داعش را در یک عملیات از پا در آورده بود.

XS
SM
MD
LG