لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۵

هفت دیپلومات حکومت طالبان امور سفارت افغانستان در تهران را به دست می‌گیرند


سفارت افغانستان در تهران
سفارت افغانستان در تهران

وزارت خارجۀ حکومت طالبان یک تیم ۷ نفره به ریاست فضل محمد حقانی را برای پیشبرد امور سفارت افغانستان در تهران به ایران اعزام کرده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که امور سفارت افغانستان در تهران امروز دوشنبه به گونۀ رسمی به دیپلومات‌های طالبان واگذار می‌شود.

ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت به رسانه‌ها گفت، ۷ نفر از دیپلومات های این وزارت صبح امروز عازم تهران شدند.

"به منظور جلوگیری از هر گونه اختلال یا تأخیر در خدمات سفارت برای افغان‌های مقیم ایران، وزارت امور خارجه امروز تصمیم گرفت تا یک تیم هفت نفره متشکل از دیپلمات‌های مجرب از کابل را به سفارت افغانستان در تهران اعزام کند تا همراه با شارژدافیر جدید به شهروندان خود خدمات ارائه نمایند."

ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان
ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان

روابط ایران و افغانستان در زمان حکومت قبلی طالبان تیره بود، زیرا در هنگام ورود طالبان در سال ۱۹۹۸ به شهر مزار شریف ۹ نفر از دیپلومات های ایرانی در این جریان کشته شدند. ایران در آن زمان طالبان را مسؤول این حادثه دانسته بود اما طالبان دست داشتن در این حادثه را رد کرده بودند.

ایران هدف از واگذاری سفارت افغانستان به طالبان را اعلام نکرده است، اما وزارت امور خارجۀ ایران از تغییر و تحول سفارت به عنوان یک موضوع داخلی در افغانستان یاد کرده است.

روز یکشنبه دیپلومات‌های سابق سفارت افغانستان در تهران سفارت را ترک کردند و گفتند که کلید سفارت و سایر تجهیزات را به وزارت خارجۀ ایران تحویل داده اند.

وزارت خارجه ایران: موضوع تغییر و تبدیل در سفارت افغانستان کار حکومت طالبان است و ما در آن دخالتی نداریم

آنها گفتند که ایران از آنها خواسته است که سفارت را ترک کنند، زیرا آنها تصمیم گرفته اند که آنرا به طالبان تسلیم کنند.

دیپلومات‌های سابق افغانستان در ایران این اقدام را مداخله در امور افغانستان و خلاف آداب دیپلوماتیک خواندند، اما سفارت ایران در کابل صبح امروز در صفحۀ توییتر خود آن را موضوع داخلی افغانستان خوانده و افزوده است: وزارت امور خارجه ایران در این زمینه دخالتی نداشته است.

اما وزارت خارجۀ حکومت طالبان به جز فضل محمد حقانی نام افراد دیگر را نگرفته و نگفته که آنها از کجا تجربه و تحصیلات خود را در امور دیپلوماتیک دریافت کرده اند.

طالبان نگفته اند که آیا افراد تازه اعزام شده شامل دیپلومات‌های وزارت خارجۀ نظام جمهوری هستند یا اینکه آنها فقط اعضای گروه خودشان هستند.

وزارت خارجه حکومت طالبان نام های شش دیپلوماتی را که به ایران اعزام کرده ٬ نشر نکرده است
وزارت خارجه حکومت طالبان نام های شش دیپلوماتی را که به ایران اعزام کرده ٬ نشر نکرده است

اما وزارت امور خارجه طالبان، فرستادن دیپلومات‌های خود به تهران را به عنوان گام مثبت در روابط ایران و افغانستان دانسته است.

همچنین گزارش های تأیید نشده‌ای وجود دارد که سفارت افغانستان در ترکیه امروز به طالبان تحویل داده می‌شود، اما طالبان رسماً در این مورد چیزی نگفته اند.

پیش از این پاکستان، چین، قطر و برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه سفارت‌های افغانستان در آن کشورها را به طالبان تحویل داده بودند، اما هیچ یک از آنها حکومت کنونی طالبان را به رسمیت نشناخته اند.

طالبان همچنین سهیل شاهین را به عنوان نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد معرفی کرده اندکه چندین بار این درخواست‌شان رد شده است.

کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر نیز از تحویل‌دهی سفارت‌های افغانستان به طالبان خودداری کرده اند.

XS
SM
MD
LG