لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

برای ادغام موفقانه معتاد در جامعه باید به مردم در رابطه به برخورد با معتاد آگاهی داده شود


تعدادی از معتادین در ولایت هرات
تعدادی از معتادین در ولایت هرات

روشناسان میگویند، برای ادغام موفقانه معتاد تداوی شده در جامعه، به مردم نیز باید در رابطه به برخورد با معتادان آگاهی داده شود.

آنان میگویند، برخورد نادرست با معتاد تداوی شده و منزوی شدن وی در جامعه سبب میشود تا وی به افسرده گی دچار شود و حتی دوباره به مواد مخدر رو بیاورد.

خلیل برای بار چهارم در یکی از مراکز ترک اعتیاد بستری شده تا مواد مخدر را ترک کند.

وی پیش از این سه بار مواد مخدر را ترک کرده، اما به گفته خودش، به دلیل بی اعتمادی اعضای خانواده و برخورد نادرست در جامعه، دوباره به جمع معتادان پیوسته و به مواد مخدر معتاد شده است.

" اگر در مجلس یک گپ خوب هم بزنی، اگر مردم در پیش رویت نگویند، پسان تر میگویند که چندان آدمی نیست و پودری است، گپ معتاد را کسی باور هم نمیکند. قوم و فامیل خود را از پیشت دور میگیرند و زنده گی پوچ و بی معنی است."

خلیل میگوید، سه باری که در گذشته مواد مخدر را ترک کرد، هر بار با برگشت به خانه، اعتماد از دست رفته خانواده را بدست نیاورد و نگاه جامعه نیز در برابر وی تغیر نکرد، از همین رو بار دیگر به جمع معتادان پیوست و معتاد شد.

فرد معتاد به مواد مخدر همواره در خود فرو رفته و دارای اختلالات عصبی می باشد
فرد معتاد به مواد مخدر همواره در خود فرو رفته و دارای اختلالات عصبی می باشد

بر بنیاد معیارهای جهانی تداوی، اعتیاد مجدد به مواد مخدر یا ريلپس (Relapse) یک امر عادی است، اما معتادانی که در افغانستان پس از تداوی دوباره به مواد مخدر رو میآورند، از حالت عادی آن بیشتر است. زیرا به باور متخصصان تداوی معتادان، مردم در جامعه در رابطه به برخورد با معتاد آگاهی ندارند و به وی به چشم مجرم نگاه میکنند.

مرسل یزدان پرست، روان درمان در یکی از مراکز ترک اعتیاد میگوید، اعتیاد بیماری چند بعدی است و نیاز است تا برای ادغام کامل فرد معتاد در جامعه، علاوه بر تداوی کامل معتاد، به مردم نیز باید در رابطه به برخورد با وی آگاهی داده شود.

" یکی از اضرار مهمی را که برای فرد دارد، جایگاه اجتماعی فرد است. در قدم اول تاثیری را که بر فرد میگذارد استگما است و افراد جامعه نمیخواهند فرد معتاد را در بین خود جا دهند و در مکان های تعلیمی و محافلی که در بین دوستان برگزار میشود، به وی ارزشی نمیدهند و فرد در اجتماع ترد (منزوی) میشود."

داکتران متخصص میگویند که برای تداوی کامل معتاد و مبدل شدن وی به عضو عادی جامعه تنها مرحله (۴۵) روزه بستر در شفاخانه کافی نیست، بلکه معتاد برای بیشتر از یک سال به مراقبت خانواده و نزدیکانش نیاز دارد تا در جامعه مدغم شود و به زنده گی عادی بر گردد.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG