لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

مشکلات پناهجویان افغان در پاکستان؛ وکیل مهاجرین: کسانی که ویزه دارند نیز بازداشت شده اند


تعدادی از افغانهای که پس از تحولات یک و نیم سال قبل در افغانستان به پاکستان مهاجر شده اند.
تعدادی از افغانهای که پس از تحولات یک و نیم سال قبل در افغانستان به پاکستان مهاجر شده اند.

منزه کاکر، وکیل مدافع مهاجران افغان در پاکستان می‌گوید، پولیس پاکستان افغانهای را که اسناد نیز دارند بازداشت می‌کند.

در همین حال شماری از مهاجرین افغان در پاکستان که پس از سقوط حکومت جمهوریت به آن کشور رفتند، می‌گویند که نگران آیندۀ نامعلوم و برخورد پولیس پاکستان هستند.

زنی که می‌گوید، مشکلات امنیتی و بحران اقتصادی افغانستان او و خانواده‌اش را مجبور کرده به امید یک آیندۀ بهتر راهی پاکستان شوند میگوید که مقصد آنان رسیدن به امریکا است، اما برای طی مراحل پرونده‌شان، مجبورند مدتی را در پاکستان بگذرانند.

او که نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی می‌گوید، برخورد پولیس پاکستان با آنان نگران کننده است.

"فعلا ویزای ما به تمدید است اما وقتی‌که بچه‌های ما، شوهران ما را پولیس در بازار و این‌طرف و آن‌طرف گیر می‌کند، ایستاد می‌کند و پرس و پال می‌کند و هرچه که برایش بگویند ما ویزه داریم و اما باز به تمدید دادیم کسی گپ‌اش را قبول نمی‌کند، گیر و گرفت زیاد است حالت مهاجرین بسیار بد است".

تعداد زیادی از خانواده های کارمندان اسبق حکومت جمهوری افغانستان نیز به پاکستان پناهنده شده اند
تعداد زیادی از خانواده های کارمندان اسبق حکومت جمهوری افغانستان نیز به پاکستان پناهنده شده اند

یکی دیگر از افغان‌های مقیم پاکستان هم که نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود، می‌گوید، اسناد مهاجرتی آنان به پولیس پاکستان بی‌ارزش است.

"تقریباً از ویزۀ ما وقتش بسیار کم مانده، دیگه این را برایش نشان دادیم، گفت این نمی‌چلد، گفت این توکُن (Token number) چیست؟ در آن کدام چیزی نوشته نیست.باز بسیار به مشکل از پیش‌شان ما خود را جدا کردیم. "

وی تاکید کرد پولیس پاکستان اسناد مهاجرتی دست داشتۀ برخی از دوستانش به شمول توکُن نمبرهایشان را پاره کرده و دور انداخته است.

تا کنون چهار زندانی افغان در پاکستان جان داده اند

بر بنیاد اطلاعات ارائه شده از سوی مهاجرین افغان در پاکستان، توکُن نمبر Token numberاولین سندی است که از طرف کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) به مهاجرین افغان بعد از ورودشان به پاکستان داده می‌شود و تا زمانی که مصاحبه نهایی از طرف این اداره صورت بگیرد و به عنون پناهنده شناخته شوند، این سند نزد مهاجر افغان خواهد ماند.

منزه کاکر، وکیل مدافع افغانان مهاجر در پاکستان می‌گوید، از ماه جولای تا کنون ۲هزار افغان به شمول زنان و کودکان از سوی پولیس پاکستان در شماری از شهرهای این کشور از جمله در کراچی و سند بازداشت شدند.

به گفتۀ وی، ۱۱صد افغان دوباره به افغانستان دیپورت شدند که در جمع آنان افرادی هم بودند که اسناد مهاجرت داشتند.

منزه کاکر می‌گوید، پولیس پاکستان افغانان را به اتهام نداشتن سند بازداشت می‌کند که به گفتۀ او، اسناد برخی از آن پس از بازداشت از سوی پولیس پاکستان از بین برده می‌شود تا آنان مجبور شوند به افغانستان بازگردند.

او به رادیو آزادی گفت:

"افغانانی که در کراچی بازداشت شدند، در بین آنان ۴۵۰ افغان، کسانی اند که اسناد قانونی دارند آنان ویزا، اسناد یا پی یو آر کارت یا ای تی سی کارت داشتند، با وجود آن هم پولیس آنان را بازداشت کرده بود، در بین آنان کسانی هم بودند که پولیس کارت‌هایشان را ضبط و خراب کرده بود به همین دلیل آن افغانان مجبور شدند و دوباره به افغانستان دیپورت شدند."

شماری از زنان و کودکان افغان در که در یک زندان در کراچی زندانی اند
شماری از زنان و کودکان افغان در که در یک زندان در کراچی زندانی اند

روند مهاجرت افغان به پاکستان پس از سقوط نظام جمهوری پیشین و حاکمیت دوبارۀ طالبان افزایش یافته است.

بیشتر آنان قصد ماندن کوتاه مدت در پاکستان را بخاطر طی مراحل کارهای قانونی کیس‌هایشان بخاطر رسیدن به کشور مقصد دارند، اما به نظر می‌رسد که تمدید نشدن ویزه‌هایشان و برخورد پولیس پاکستان با آنان، نگرانی از آیندۀ نامعلوم و غم مهاجرت‌شان را چند برابر کرده است.

بر بنیاد گفته‌های وکیل مدافع مهاجرین افغان در پاکستان، نبود امکانات ابتدایی در زندان‌های پاکستان برای افغانان بازداشت شده، سبب مرگ چهار فردی شده که بیماری‌های ساده‌ای داشتند، اما به دلیل نبود دسترسی به خدمات صحی و دارو جان باختند.

به گفتۀ او، اکنون ۸۰۰ مهاجر افغان به شمول زنان و اطفال در زندان‌های پاکستان زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG