لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۸

رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه وارد مبارزات انتخاباتی شد


تصویر آرشیف: مبارزات انتخاباتی در ترکیه
تصویر آرشیف: مبارزات انتخاباتی در ترکیه

کمال قلیچدار اوغلو رهبر اپوزیسیون ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور وارد میدان مبارزه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی خواهد شد.

به روز دوشنبه٬ شش حزب مخالف، قلیچدار اوغلو ۷۴ ساله را به عنوان نامزد خود در انتخابات ۱۴ ماه می برگزیدند.

او رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه است که دومین حزب بزرگ به حساب می رود.

قلیچدار اوغلو با هدف پایان دادن به حکومت ۲۰ ساله اردوغان وارد رقابت خواهد شد.

در حالیکه ترکیه عضو پیمان ناتو ، و یکی از قدرت های بزرگ اقتصاد بازار است، در دوران حکومت اردوغان تغییرات زیادی کرده است.

کمال قلیچدار اوغلو در سخنرانی در جمع حدود ۲۰۰۰ تن هوادارانش در انقره پایتخت گفت که آنها خواهان صلح اند و هدف شان هدایت ترکیه به سوی رفاه، صلح و خوشبختی است. او افزود که از طریق شوراهای صلح و اجماع عمومی حکومت خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان از بیست سال به این طرف رئیس جمهور ترکیه است
رجب طیب اردوغان از بیست سال به این طرف رئیس جمهور ترکیه است

هر چند، جناح مخالف اندکی از حزب حاکم رئیس جمهور اردغان جلوتر است، اما نظرسنجی ها نشان می دهند که رقابت های انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ممکن است بسیار تنگاتنگ باشد.

رهبران احزاب مخالف که در انتخابات حضور دارند میگویند که اصلاحات لازم را در صورت پیروزی وارد خواهند کرد

احزاب مخالف قول داده اند که بسیاری از سیاست های رئیس جمهور اردوغان را در زمینه های اقتصادی، آزادی های مدنی و امور خارجی تغییر دهند.

این انتخابات به عنوان مهمترین انتخابات در تاریخ ترکیه در قرن اخیر تلقی می شود.

قالیچدار اوغلو که کارمند سابق دولت است، فرصت مناسبی از بحران اقتصادی چند سال اخیر، افزایش تورم پولی و همچنین آخرین زلزله مرگبار جنوب این کشور که بیش از ۴۶ هزار کشته برجای گذاشته، در اختیار دارد.

مقام های ترکیه به دلیل کوتاهی در رساندن کمک به زلزله زدگان، شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته، اما برخی ناظران تردید دارند که قلیچدار اوغلو، با شعارهای ضد فساد ، بتواند اردوغان را شکست دهد.

زیرا اردوغان رهبری است که مدت طولانی رئیس جمهور بوده و ضمنا تا کنون با کمک تجربه گسترده در مبارزات انتخاباتی در بیش از ۱۰ انتخابات پیروز شده است.

XS
SM
MD
LG