لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۴

نماینده حکومت طالبان کارش را در قنسولگری افغانستان مقیم استانبول آغاز کرد


شهر استانبول ترکیه - عکس جنبه تزئینی دارد
شهر استانبول ترکیه - عکس جنبه تزئینی دارد

حکومت طالبان تا به حال از سوی هیچ کشور جهان به شمول کشورهای همسایۀ افغانستان به رسمیت شناخته نشده، اما یک تعداد کشورها دیپلمات‌های طالبان را در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در این کشورها پذیرفتند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تازگی اعلام کرده است، دیپلمات فرستاده شدۀ آنان در قنسولگری افغانستان در استانبول ترکیه کارش را آغاز کرده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت در ویدیویی که امروز سه‌شنبه در حساب توییتری این وزارت نشر شده، گفته که آنان تلاش می‌کنند که در کنار فعالیت‌های دیپلماتیک در نمایندگی‌های سیاسی افغانستان، به افغان‌های مقیم خارج خدمات قنسولی ارائه کنند:
"ارتباط دیپلماتیک امارت اسلامی با جمهوری ترکیه اهمیت خاص دارد، موجودیت هزاران افغان در استانبول، اهمیت این شهر را زیاد می‌کند و ایجاب می‌کند که نمایندگی حکومت افغانستان به گونۀ شفاف تمام خدمات لازم را پیشکش کند".

هرچند او نگفته که دیپلمات فرستاده شده نامش چیست و در بخش مسلکی تا چه حد آموزش دیده، اما پیش از این بعضی از منابع وزارت خارجۀ حکومت طالبان به رسانه‌ها گفته بودند، دیپلمات فرستاده شده طالبان به استانبول گل مت خان زدران نام دارد.

این خبر دیگری از پیشرفت طالبان در بخش دیپلماتیک پس از اعزام دیپلمات‌هایشان به ایران، پاکستان، روسیه، چین، قطر و برخی کشورهای آسیای میانه به حساب می‌آید.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز گذشته از سپرده شدن سفارت افغانستان در ایران به آنان و آغاز به کار هشت دیپلمات خود در آن سفارت خبر داده بود.

اما حکومت آنان هنوز هم از سوی کدام کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

در همین حال محمود صیقل، نمایندۀ دایمی پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد و از منتقدان جدی طالبان سپردن نمایندگی‌های سیاسی افغانستان به طالبان را خلاف اصول دیپلماتیک خوانده است.

محمود صیقل، نمایندۀ دایمی پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد
محمود صیقل، نمایندۀ دایمی پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد

او در صفحۀ توییتر خود نوشته است که در مورد روابط دیپلماتیک بر بنیاد مادۀ دوم کنوانسیون ویانا " بر اساس توافق دو طرف کشورها به وجود می‌آید".

صیقل نوشته که واگذاری دفترهای نمایند‌گی‌های سیاسی افغانستان در منطقه به حکومت نامشروع طالبان ممکن نیست.

وی گفته، گروهی که در داخل و خارج مشروعیت ندارد پذیرفتن نمایند‌گان سیاسی و دیپلمات‌های آن در تضاد با ماده‌های متعدد کنوانسیون ویانا است که باید در مورد آن بحث‌های تفصیلی شود.

هرچند حکومت طالبان در مورد گفته‌های صیقل چیزی نگفته، اما پیش از این حکومت خود را مشروع خوانده بود.

بر بنیاد گزارش‌ها، افغانستان در ۶۵ کشور جهان نمایند‌گی سیاسی دارد که در بسیاری از آنها تا اکنون دیپلمات‌های جمهوری پیشین فعالیت دارند و به افغانان مقیم خارج خدمات ارائه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG