لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۷

کاهش فرصت‌های شغلی زنان در افغانستان؛ « طالبان زنان را در تنگنا قرار داده اند»


تصویر آرشیف: شماری از کارمندان دولتی که پس از حاکمیت طالبان وظایف خود را از دست داده اند.
تصویر آرشیف: شماری از کارمندان دولتی که پس از حاکمیت طالبان وظایف خود را از دست داده اند.

سازمان بین المللی کار وضعیت اشتغال زنان را در افغانستان نگران کننده عنوان می کند و از کاهش شغل بانوان در یک و نیم سال گذشته خبر می دهد.

رامین بهزاد، هماهنگ کننده بخش افغانستان در این نهاد چهارشنبه شب(۸ مارچ) در پیامی به رادیو آزادی گفت که تحولات سیاسی در کاهش اشتغال زنان افغان نقش خیلی بزرگ داشته است.

" همانطور که ملاحظه می شود، متاسفانه زنان افغانستان و زنان شاغل در افغانستان، بیشتر تحت تاثیر این تحولات و این تغییرات قرار گرفتند و سطح اشتغال آنها بیشتر کاهش پیدا کرده."

یک روز پیشتر از این، سازمان بین المللی کار گزارشی را از وضعیت اشتغال در افغانستان نشر کرد و در آن گفت، امور کاری زنان ۲۵ در صد و از مردان در اینکشور طی یک و نیم سال گذشته، ۷ در صد کاهش یافته.

این سروی سه ماه دوم سال ۲۰۲۱ را تا سه ماه چهارم سال ۲۰۲۲ مقایسه کرده است.

زنان برای به دست اوردن حقوق خوددر کابل و ولایات افغانستان به برگزاری گردهمایی ها و راهپیمایی ها ادامه داده اند
زنان برای به دست اوردن حقوق خوددر کابل و ولایات افغانستان به برگزاری گردهمایی ها و راهپیمایی ها ادامه داده اند

در مجموع شمار کسانی که در افغانستان طی یک و نیم سال گذشته بیکار شده اند، اکنون از سوی سازمان بین المللی کار، بیش از ۹۰۰ هزار تن گفته شده، حدود یک و نیم چند بیشتر از پیشبینی که سال گذشته از سوی سازمان ملل متحد صورت گرفته بود.

در مجموع شمار کسانی که در افغانستان طی یک و نیم سال گذشته بیکار شده اند، اکنون از سوی سازمان بین المللی کار، بیش از ۹۰۰ هزار تن گفته شده

طالبان در اواخر ماه دسمبر سال گذشته، بر کار زنان در موسسه های غیر دولتی محدودیت وضع کردند. این اقدام طالبان با واکنش های جدی همراه شد.

همزمان با این، سازمان صحی جهان می گوید که کارمندان زن در بخش صحت، با چالش های فراوان در افغانستان روبرو اند.

داکتر لو دیپانگ نماینده این سازمان در افغانستان روز گذشته در پیامی گفت که آنها به تلاش ها برای رسیده گی به تمامی زنان و دختران در هر نقطۀ از اینکشور ادامه خواهند داد.


" برای تان اطمینان می دهم که سازمان صحی جهان به دفاع از توانمندی سازی زنان ادامه می دهد، به شمول دسترسی به بخش های صحی و آموزشی."

سازمان صحی جهان، افغانستان را یکی از کشور های رده اول بحران زده عنوان می کند و می گوید، در حال حاضر حدود ۲۸.۳ میلیون تن در اینکشور به کمک های بشری نیاز دارند. به گفتۀ این سازمان شمار نیازمندان به خدمات صحی هم در افغانستان به بیش از ۱۷ میلیون تن رسیده.

بر اساس آماری که بانک جهانی در ماه فبروری امسال نشر کرد، در سال ۲۰۲۰ زنان در افغانستان حدود ۲۲ در صد نیروی کاری اینکشور را در بر می گرفتند اما اکنون تخمین می شود که شمار آنها تا ۱۶ در صد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG