لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

اعلامیهٔ نشست هند: به هیچ سازمان تروریستی اجازه استفاده از قلمرو افغانستان داده نشود


تصویر آرشیف: افراد مسلح طالبان
تصویر آرشیف: افراد مسلح طالبان

در نشستی زیر نام گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در مورد افغانستان،کشور های منطقه در مورد موضوعات مختلف مرتبط به افغانستان از جمله مبارزه با تروریزم، افراطیت، قاچاق مواد مخدر و هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با این تهدیدات احتمالی بحث کرده‌اند.

در اعلامیه نشر شده این نشست که در وب‌سایت وزارت خارجه هند منتشر شده آمده که شرکت کننده‌گان تأکید کردند که باید به هیچ سازمان تروریستی اجازه استفاده از قلمرو افغانستان داده نشود.

همچنان در ادامه آمده که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ریزی یا تأمین مالی هر گونه اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار بگیرد.

در اولین نشست گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در مورد افغانستان که به ابتکار هند به روز سه شنبه (هفت مارچ) در دهلی نو برگزار شد مقام‌های ارشد هند، قزاقستان، قرغیزستان ،تاجیکستان، ترکمنستان، ازبیکستان و نماینده‌های کشوری دفتر مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر سازمان ملل متحد و برنامه جهانی غذای این سازمان، شرکت داشتند.

اشتراک کننده‌های این نشست همچنان بر حمایت از افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات صحبت کرده و بر اهمیت تشکیل یک ساختار سیاسی فراگیر که حقوق برابر زنان و اقلیت‌ها را تضمین کند، تأکید کرده‌اند.

خان زمان امرخیل: نظام فعلی افغانستان به اصطلاح به افراطیت مشهور هست

شماری از آگاهان می‌گویند از این‌که نظام فعلی افغانستان به افراطیت مشهور است هند و کشورهای آسیای میانه با راه اندازی چنین نشست‌ها می‌خواهند از رفع خطرات احتمالی ناشی از آن، اطمینان حاصل کنند.

خان زمان امرخیل آگاه مسایل سیاسی در صحبت با رادیو آزادی گفت: "چون نظام فعلی افغانستان به اصطلاح به افراطیت مشهور هست به همین اساس آن‌ها [هند و کشور های آسیای میانه] هراس دارند که از این طرف خطری متوجه آن‌ها نباشد و کوشش می‌کنند که در افغانستان نظامی به وجود بیاید که ضرری را متوجه آن‌ها نسازد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد پرسش‌های رادیو آزادی در رابطه به چگونگی ابراز نظرها در این نشست پاسخ نداد، اما پیش از این گفته است که به هیچ‌کسی یا گروهی اجازه داده نمی‌شود تا از خاک افغانستان بر ضد سایر کشور ها استفاده کند.

XS
SM
MD
LG