لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

مراسم عروسی ۳۱ زوج جوان در کابل برگزار شد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

یک نهاد به نام "انجمن فرهنگی وصال کوثر" برای ۳۱ زوج جوان در کابل مراسم عروسی دسته‌جمعی برگزار کرد.

محمد ادریس رسولی، مسئول این نهاد به رادیوآزادی گفت، اخیراً متقاضیان ازدواج‌های دسته‌جمعی در کشور بیشتر شده است.

"هدف اصلی ترویج فرهنگ ازدواج اسلامی است که تاثیرات خیلی مثبت داشته در بین جامعه و اجتماع و یکی هم دستگیری ازخانواده‌های است که مدت‌های طولانی را نامزد می‌ماند حتی مواردی را ما داشتیم که زندگی‌شان در حال فروپاشی بود."

او افزود که در این مراسم عروسی دسته‌جمعی برعلاوۀ کابل زوج‌های جوان از ولایت‌های هرات، سرپل، لوگر، سمنگان و بلخ نیز شرکت کرده اند.

در همین حال شماری از جوانان می‌گویند که چندین سال است نامزد شده اند، اما به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری نتوانسته بودند مراسم عروسی‌شان را برگزار کنند.

برخی از نهاد ها در چریان سالهای اخیر در چندین ولایت افغانستان مراسم ازدواج برای جوانان بی بضاعت برگزار کرده اند
برخی از نهاد ها در چریان سالهای اخیر در چندین ولایت افغانستان مراسم ازدواج برای جوانان بی بضاعت برگزار کرده اند

سلیمان نیازی، یکی از جوانان بی‌بضاعت در شهر کابل است که می‌گوید، مدت پنج سال از نامزدی‌اش می‌گذرد، اما تا هنوز نتوانسته عروسی کند.

او به رادیوآزادی گفت، قبلاً کارمند دولت بود، اما در حال حاضر بیکار است و در شرایط کنونی نمی‌تواند مراسم عروسی خود را برگزار کند.

یکی از جوانان: پنج سال است که نامزد هستم اما به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانم عروسی کنم

"به مدت پنج سال می‌شود که نامزد استم، نظر به مشکلات اقتصادی نتوانستم عروسی کنم، اما فعلاً بیکار استم، هنوز هم در تلاش پیدا کردن کار هستم تا پول بدست آورده وعروسی خود را کنم."

همانند سلیمان نیازی صدها جوان دیگر در افغانستان با چنین سرنوشتی دچار هستند که در چند سال اخیر نامزد شده و حالا توان تأمین مصارف عروسی‌شان را ندارند.

آمنه یکی از دختران جوان است که می‌گوید، نامزدش بیکار بود و مجبورشده تا برای پیدا کردن مصارف عروسی کشور را ترک کند.

"من نامزد خود را به غیر از روز نامزدی دگه ندیدیم اش، بخاطر پیدا کردن مصارف عروسی به ایران رفته است تا که مصرف عروسی را پیدا کرده و بیاید عروسی کند."

بسیاری از جوانان می گویند که توان پرداخت مصارف عروسی را ندارند
بسیاری از جوانان می گویند که توان پرداخت مصارف عروسی را ندارند

اما از چند سال به این سو شماری از نهادها و تاجران بخاطری کمک به این گونه جوان‌ها در کابل و ولایت‌ها مراسم عروسی دسته جمعی برگزار می‌کنند.

جوانان نامزددار در حالی از ناتوانی و مشکلات اقتصادی در کشور شکایت دارند که به اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، سطح بیکاری افزایش یافته و میلیون‌ها تن در این کشور با مشکلات سخت اقتصادی روبه‌رو هستند.

در کنار افزایش مشکلات اقتصادی بیکاری، هزینه‌های گزاف عروسی در افغانستان مشکلی است که خانواده‌ها از موجودیت آن شکایت دارند.

شماری از خانواده‌ها می‌گویند، در شرایط کنونی مردم توان پیدا کردن یک لقمه نان را برای خانواده‌هایشان ندارند، چه رسد به این که هزینه‌های گزاف مراسم عروسی پسران جوان‌شان را تأمین کنند.

XS
SM
MD
LG