لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

عشاق در افغانستان ولنتاین را پنهانی برگزار می‌کنند


تجلیل از روز عاشقان در کابل. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد.
تجلیل از روز عاشقان در کابل. عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد.

شماری از مردم می‌گویند، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان از روز ولنتاین را به گونۀ پنهانی تجلیل می‌کنند.

"در طول این شش سال ما جشن‌های مختلفی داشتیم از آن جمله ولنتاین یکی از روزهای پرخاطره‌ای بوده که ما سپری کردیم"

یاسین می‌گوید ۶ سال از آشنایی او و همسرش می‌گذرد.

یاسین و همسرش دو سال است ازدواج کردند.

به گفتۀ یاسین، آنان در دوران شناخت و نامزدی روز عاشقان را تجلیل کرده بودند، اما در دو سال اخیر که افغانستان زیر سایه حکومت طالبان نفس می‌کشد، همانند دیگر جوانان، او و همسرش به گونۀ پنهانی از روز عاشقان تجلیل کرده اند.

او به رادیو آزادی گفت:
"با روی کار آمدن حکومت جدید که پارسال تجربه‌اش را داشتیم امسال همچنان او هیاهو و شور و شوق سابقه نیست، متاسفانه در حد یک دلخوشی کوچک است که این جوانان مراجعه می‌کنند به دکان‌ها بصورت بسیار پنهانی یک هدیه‌ای برای زوج خود یا کسی که مورد نظرش است می‌خرد."

جمیل هم یک تن دیگر از مردان متاهل است که می‌گوید، او و مرضیه در دو سال اخیر نتوانستند شادمانی تجلیل روز عاشقان را در زند‌گی‌شان آن طور که می‌خواستند داشته باشند.

جمیل می‌گوید، دو ولنتاین است که هدیه او و مرضیه برای هم تنها لبخند بوده است:
"یک دو سالی ما با هم بودیم در کابل و در هرات با هم تجلیل کردیم، حالا هرچه که بود نسبت به پارسال و امسال چیز متفاوت‌تر بود، حالا پارسال را که بگذارید در جایش که همچین شرایطی هم نبود بسیار به یک حالت وخیم و ناجور در این شرایط ما تنها در خانه بودیم و شاید یک لبخندی باهم تقدیم کردیم".

با برگشت طالبان به قدرت افغان ها نمی توانند به گونه آشکار از روز عاشقان تجلیل کنند
با برگشت طالبان به قدرت افغان ها نمی توانند به گونه آشکار از روز عاشقان تجلیل کنند

تجلیل از روز عاشقان در سال‌های اخیر به یک رسم در میان جوانان مبدل شده بود.

در این روز افرادی که همدیگر را دوست داشتند و در مرحلۀ آشنایی بودند، نامزدها و زن و شوهران بیشتر در بیرون از خانه با هم وقت می‌گذراندند.

خرید هدیه هم بخش دیگری از جشن روز عاشقان آنان بود.

گل فروشی‌ها، رستورانت‌ها و شماری از دیگر فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهرها با دیزاین‌های مختلف گل و پوقانه (بادکنک) روز عاشقان را در محل کارشان پررنگ‌تر می‌کردند.

صالح یک تن از گلفروشان در کابل اما می‌گوید، امسال خبری از آماد‌گی‌های خاص برای ولنتاین در کار و بار آنان نیست:
"نخیر فعلاً دیگه آنطور تجهیزات عالی نمی‌گیریم، فقط همانقدر که گل تازه مثلاً یگان کارتن این چیزها جور کردیم فقط یگان نامزاد دارها می‌خواهند انگشتر ببرند یا گل ببرند یا مبایل ببرند یا تحفه‌های که خودشان خوش داشته باشند، ما برایشان کارتن جور کردیم قطعاً برای همان‌ها و دیگر اینطور خاص نگرفتیم".

سکوتی که دو سال اخیر جای هیاهوی جشن روز عاشقان را در افغانستان گرفته به ادعای مردم دلیلش محدودیت‌های وضع شده از سوی حکومت طالبان و ناداری است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که بزرگداشت از ولنتاین فرهنگ غربی‌ها است و در بین فرهنگ و جامعۀ مردم افغانستان جای ندارد.

هرچند تاریخچۀ کامل این روز در دست نیست و آنچه در این مورد گفته می‌شود با افسانه در آمیخته است اما به اساس روایت‌های تاریخی، صدها سال پیش از امروز در روم باستان، کلادیوس دوم فرمانروای آن زمان دریافته بود که جوانان مجرد نسبت به مردان فامیل‌دار می‌توانند مبارزان بهتری باشند.

به همین دلیل او ازدواج عساکرش را ممنوع قرار داده بود. در آن زمان کشیشی به اسم ولنتاین می‌زیسته که مخالف عقیده فرمانروا بود.

ولتناین به طور پنهانی مراسم عقد عساکر را با زنان مورد علاقه‌شان انجام می‌داد. در روایتی در این مورد آمده که دیری نگذشته بود که امپراطور از این کار ولنتاین با خبر شد و او را به زندان انداخت.

سپس به جرم سرکشی از قانون، ولنتاین محکوم به مرگ شد. در روایت های تاریخی آمده که ولتناین، زمانی که در زندان بود عاشق دختر زندان‌بان شد و روزی که می‌خواستند حکم مرگش را تطبیق کنند به عنوان خدا حافظی نامه‌‌ای برای دختر یادشده می‌نویسد که پای آن نوشته بود "ولنتاین تو"

گفته می‌شود از آن زمان عشاق به پاس قربانی کشیش ولنتاین، سالگرد به خاک سپاری او را به نام "valentine’s day" تجلیل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG