لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

امضای توافقنامه میان ایران و عربستان چی تأثیری بر وضعیت منطقه و افغانستان دارد؟


ایران و عربستان سعودی به وساطت چین توانستند به توافق نهایی جهت از سر گیری روابط دیپلوماتیک نایل آیند
ایران و عربستان سعودی به وساطت چین توانستند به توافق نهایی جهت از سر گیری روابط دیپلوماتیک نایل آیند

عربستان سعودی و ایران که رقبای منطقه ای محسوب می شوند، پس از سالها رقابت و خصومت، اخیراً توافقنامه ای را در مورد احیای روابط دیپلوماتیک بین کشورهایشان امضا کردند.

محمد اسحق اتمر کارشناس مسایل سیاسی، با اشاره به این توافقنامه می گوید: "امضای توافقنامه بین عربستان سعودی و ایران به کوشش و تلاش چین صورت گرفت. چین در صدد آنست تا همکاری های منطقه ای را وسعت بخشد و مشکلات موجود در منطقه را کاهش دهد."

وزارت امور خارجه طالبان از امضای این توافقنامه جدید بین عربستان و ایران که روز جمعه(۱۰ مارچ) امضا استقبال کرده است.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان به روز شنبه(۱۱ مارچ) در تویتر خود نوشته که این وزارت، با استقبال از آغاز دوبارۀ روابط دیپلماتیک بین پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، این حرکت را یک گام مثبت و مهم، جهت تامین صلح و ثبات در منطقه می داند.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان
عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان

به عقیدۀ آگاهان امور سیاسی، عربستان سعودی و ایران، در چندین دهۀ به اینسو به شکلی از اشکال در قضایای منطقه ای به شمول افغانستان دخیل بوده اند و از گروهای رقیب حمایت سیاسی، مالی و نظامی کرده اند.

امضای توافق احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران، بالای وضعیت جاری در منطقه به شمول افغانستان، چی تاثیری خواهد داشت؟

اسحق اتمر: این توافق بالای مسایل افغانستان تاثیر مستقیم دارد، چه اگر همکاری هم در مورد افغانستان صورت بگیرد، به نفع افغانستان است

محمد اسحق اتمر آگاه امور سیاسی افغانستان در مورد میگوید:

"هردو جانب عربستان سعودی و ایران هم در جنگ یمن در گیر هستند که می شود در اثر این توافق به یک نتیجه رسیده و ایران از حمایت حوثی ها دست بکشد. همچنان در مسئلۀ نفت و فروش آنست که ایران و سعودی در یک تفاهم قرار گیرند. باور من اینست که این توافق بالای مسایل افغانستان تاثیر مستقیم دارد، چه اگر همکاری هم در مورد افغانستان صورت بگیرد، به نفع افغانستان است."

شماری از کشورها به شمول ایالات متحده و امارات متحدۀ عربی از این توافق استقبال کرده اند.

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید
کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید در واکنش به توافق بین ایران و عربستان سعودی گفته که ایالات متحدۀ از هرگونه تلاش ها برای کمک به پایان جنگ در یمن و کاهش تنش های منطقه ای در شرق میانه استقبال می کند.

شیخ عبدالله بن زاید وزیر خارجۀ امارات متحدۀ عربی، شنبه(۱۱ مارچ) امضای توافقنامه احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران را برای ثبات و شکوفایی منطقه یک امر مهم دانست.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از حمله بر سفارت این کشور در تهران، روابط خود را با ایران قطع کرد. این حمله به سلسله ناآرامی هایی پس از اعدام یکی از رهبران مذهبی شیعه توسط ریاض، صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG