لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

معاون صدراعظم اوکراین: توافقنامهٔ صدور غلات اوکراین بدون تأیید ترکیه تمدید شده است


یکی از کشتزار های گندم در اوکراین
یکی از کشتزار های گندم در اوکراین

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مقامات اوکراینی می گویند که توافقنامۀ بی سابقه که در زمان جنگ اجازه میدهد غلات از اوکراین به کشورهای افریقایی، شرق میانه و آسیایی که گرسنگی در آنها تهدید فزاینده است و قیمت های بلند مواد غذایی مردم را بیشتر به سمت فقر سوق میدهد، تمدید شده است.

الکساندر کوباکوف، معاون صدراعظم اوکراین شنبه(۱۸ مارچ) در تویتی اعلام کرد که این قرار داد برای ۱۲۰ روز تمدید شده، اما رجب طیب اردوغان این مدت را تایید نکرده است.

اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد، برای تمدید ۱۲۰ روزه این قرارداد، فشار آورده بودند در حالی که روسیه می خواست، آن را فقط برای ۶۰ روز دیگر تمدید کند.

این درحالیست که محکمۀ بین المللی جرایم(ICC) اخیراً حکمی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صادر کرده و او را به مسئولیت شخصی در ربودن کودکان از اوکراین متهم کرده است.

روسیه می خواست، این قرار داد را فقط برای ۶۰ روز دیگر تمدید کند.

این اقدام محکمۀ بین المللی جرایم مورد استقبال حکومت اوکراین قرار گرفته، ولی مسکو آن را رد کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز از تصمیم محکمۀ بین المللی جرایم مبنی بر حکم دستگیری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، به دلیل جنایات جنگی استقبال کرده و آن را قابل "توجیه" خوانده است.

اولاف شولز، صدراعظم جرمنی
اولاف شولز، صدراعظم جرمنی

اولاف شولز، صدراعظم جرمنی هم شنبه (۱۸ مارچ) در یک کنفرانس خبری مشترک با فومیو کیشیدا، صدراعظم جاپان در توکیو گفت که محکمۀ بین المللی جرایم یک نهاد مناسب برای بررسی جنایات جنگی است:

"هیچ کس بالاتر از قانون نیست. این یک اصل بسیار مهم حقوق بین الملل است و در واقع همین طور هم است، همه ما می دانیم که محکمۀ بین المللی جرایم یک نهاد مهم بوده و براساس معاهدات بین المللی، این ماموریت را دریافت کرده است."

در این حال حکومت اوکراین به روز شنبه اعلام کرد که پس از صدور حکم دستگیری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از سوی محکمۀ بین المللی جرایم، نیروهای روسی حملات توسط طیارات بی پیلوت را بر مناطق مختلف این کشور، از سر گرفته اند.

نیروهای هوایی اوکراین اعلام کرده که روسیه به روز شنبه ۱۶ حمله را بر مناطق مرکزی، غربی و شرقی این کشور انجام داده که ۱۱ مورد آن توسط سیستم های دفاعی اوکراین، دفع شده است.

تهاجم غیرموجۀ روسیه که در ۲۴ فبروری سال گذشته بر اوکراین آغاز شد، هنوز هم ادامه دارد و از تشدید جنگ ها، در شرق اوکراین گزارش داده می شود.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG