لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

سازمان ملل: افغانستان با بحران شدید قحطی مواجه است


تصویر آٰشیف: یکی از مناطق فقیر نشین و دور افتاده دز جنوب افغانستان
تصویر آٰشیف: یکی از مناطق فقیر نشین و دور افتاده دز جنوب افغانستان

برنامه جهانی غذا (WFP) هشدار می دهد که افغانستان در ربع اول قرن جاری با بحران شدید قحطی مواجه است.

وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که برای رساندن کمک مواد غذایی در ماه آینده به ۱۳ میلیون تن نیازمند، به حمایت مالی ضرورت فوری است:

«برنامه جهانی غذا در افغانستان با کمبود بودجه مواجه است و به همین دلیل سطح کمک های مواد غذایی در افغانستان کاهش می یابد. برنامه جهانی غذا در نظر دارد، در ماه مارچ به ۱۳ میلیون نفر کمک غذایی برساند . از این جمع تنها چهار میلیون نفر می توانند به عوض سه هفته برای مدت دو هفته مواد غذایی بدست آورند. برنامه جهانی غذا در نظر دارد، در ماه آینده هم به ۱۴ میلیون نفر کمک غذایی برساند، اما اگر منابع مالی جدید در اختیار ما قرار نگیرند ، فقط در ماه اپریل تنها به چهار میلیون نفر کمک کرده می توانیم .»

برنامه جهانی غذا در افغانستان می گوید که آنها برای کمک مواد غذایی به ۱۳ میلیون نفر در ماه آینده، به ۹۳ میلیون دالر نیاز دارند.

روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در افغانستان
روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در افغانستان

این اداره همچنان می گوید که به هدف کمک به برنامه نجات زندگی در شش ماه آینده به ۸۰۰ میلیون دالر در افغانستان نیاز است.

سازمان ملل متحد گفته که امسال بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از ۶ میلیون نفر تنها چند قدم با قحطی فاصله دارند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اواسط ماه اگست سال ۲۰۲۱، گزارش هایی از رکود اقتصادی، بیکاری و گرسنگی در این کشور منتشر شده است.

ذکیه یک باشنده کابل: من مریض هستم٬ حتی دوای خود را به قرض گرفته ام

ذکیه باشنده کابل می گوید که در گذشته می توانست از طریق آشپزی خرچ روزمره شان را بدست بیآورد. اما اکنون هیچ کاری ندارد و شوهرش معتاد است.

او به رادیو آزادی گفت که خودش نیز بیمار بوده و نمیتواند کاری انجام دهد:

«ماه مبارک رمضان نزدیک است، من مریض هستم و دچار محرقه شدم و یک سیروم و دو پیچکاری را به قرض گرفتم. یک خانم چقدر صبر داشته باشد که بدون کدام سرپرست و مرد دوام بیارد. من کمک نیاز دارم اما هیچ کس به دادم نمیرسد امیدم تنها به خداوند است.»

سازمان های امداد رسان می گویند که نبود زنان کارمند در عرصه های توزیع کمک ها نیز منجر به ازدیاد مشکلات شده است
سازمان های امداد رسان می گویند که نبود زنان کارمند در عرصه های توزیع کمک ها نیز منجر به ازدیاد مشکلات شده است

وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان در ادامه صحبت خود گفت که برای برآورده شدن اهداف دبلیو اف پی،کمک فوری تقاضا کرده . او در این مورد بیشتر گفت.

« WFP برای ادامه فعالیت نجات زندگی تقاضای کمک فوری می کند. زیرا خانواده های آسیب پذیر در افغانستان در حال حاضر با بحران های متعدد دست و پنجه نرم می کنند.»

برنامه جهانی غذا می گوید که در سال گذشته به ۲۳ میلیون نفر کمک غذایی رسانده که از این تعداد ۱۹ میلیون زن و دختر بودند.

در این حال ، مردم مناطق مختلف افغانستان از عدم رعایت عدالت در توزیع مواد غذایی و سایر کمک های بشردوستانه شکایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG