لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

ایران : در پاسخ به حملات قوای امریکایی٬ پاسخ سریع خواهیم داد


تصویر آرشیف: نیرو های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
تصویر آرشیف: نیرو های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

رژیم ایران می گوید که درعکس العمل به کشته شدن ۱۹ تن از نیروهای طرفدار این کشور در سوریه، در یکی از مرگبارترین رویدادهای سالیان اخیر از سوی ایالات متحده امریکا، پاسخ سریع خواهد داد.

خبرگزاری نیمه رسمی"نورنیوز" از قول کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داده که به روز شنبه(۲۵ مارچ) گفت، هر بهانه ای برای حمله بر پایگاه هایی که به درخواست حکومت سوریه برای مبارزه با تروریزم و داعش در آن کشور ایجاد شده، با واکنش فوری تهران، مواجه خواهد شد.

براساس خبرگزاری رویترز، ایران می گوید که نیروهای این کشور و جنگجویان متحد به آن به درخواست حکومت دمشق در سوریه حضور دارند و تهران نیروهای امریکایی در سوریه را به دیدۀ اشغالگر می نگرد.

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران
کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) گروه های وابسته به ایران را مسئول حمله مرگبار ۲۳ مارچ توسط یک طیارۀ بی پیلوت انتحاری(کامیکازه) بر تأسیسات ترمیم و نگهداری در پایگاه ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در نزدیک حسکه در شمال شرق سوریه، دانسته است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا ۲۴ مارچ در جریان بازدید از شهر اتاوا پایتخت کانادا به خبرنگاران گفت که پس از کشته شدن یک قراردادی امریکایی و زخمی شدن شش امریکایی دیگر در سوریه، دستور حمله هوایی را صادر کرده است:

"اشتباه نکنیم که ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، تاکید می شود، اما آماده باشید که ما برای حفاظت از مردم خود با قدرت عمل می کنیم. دیشب دقیقاً همین اتفاق افتاد. ما به تلاش های خود برای مبارزه با تهدیدات تروریستی در منطقه و مشارکت با کانادا و سایر اعضای ائتلاف برای شکست داعش ادامه خواهیم داد. "

جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

بایدن پس از دستور حمله هوایی تلافی جویانه بر آن ساحات در سوریه که مورد استفادۀ گروه های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار دارد، گفته که ایالات متحده آماده آنست که برای حراست از مردم خود با قدرت عمل کند. این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق افتاد.

وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا (پنتاگون) گفته که دو طیارۀ جنگی اف (F-15) حمله تلافی جویانه، اوایل ۲۴ مارچ انجام داده اند.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است در این حمله سه عسکر سوریایی، ۱۱ جنگجوی سوریایی طرفدار دولت و پنج جنگجوی غیر سوریایی که از متحدان رژیم سوریه بودند، کشته شده اند.

ایالات متحدۀ امریکا حدود ۹۰۰ عسکر خودرا در شمال شرق سوریه برای حفظ فشار بر گروههای وابسته به گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کُردها، در نبرد برضد حکومت سوریه، حفظ کرده است.

ایران و روسیه از حکومت بشارالاسد رئیس جمهور سوریه، حمایت می کنند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG