لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

جو بایدن: امریکا در کنار زنان روبه‌رو با خشونت افغانستان و ایران ایستاده است


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده

رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید، امریکا در کنار زنان افغانستان و ایران که با خشونت روبه‌رو اند و حقوق اولیه انسانی‌شان نقض می‌شود، ایستاده است.

جو بایدن، در سخنرانی‌اش در واشنگتن به مناسبت "ماه تاریخچه زنان" که روز پنجشنبه در تویتر قصر سفید به نشر رسیده گفته که سه میلیارد دالر را برای بهتر ساختن وضعیت برابری جنسیتی زنان در سرتاسر جهان در نظر گرفته است.

امریکا سه میلیارد دالر را برای بهتر ساختن وضعیت برابری جنسیتی زنان در سرتاسر جهان در نظر گرفته است.
جو بایدن

آقای بایدن می‌افزاید: "ما در کنار زنان ایران و افغانستان که با خشونت‌های داخلی روبه‌رو اند و حقوق اولیه انسانی‌شان نقض می‌شود ایستاده ایم، من دو هفته پیش بودجه‌ای را تنظیم کردم که شامل بیش از سه میلیارد دالر است و این یک رقم بی‌سابقه برای ارتقای برابری جنسیتی زنان نه‌تنها در داخل کشور، بلکه در سطح جهانی است."

در عین حال دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار وزارت خارجه امریکا با نشر گزارش سال ۲۰۲۲ اش در مورد عملکردهای حقوق بشر که در این هفته منتشر شده، در مورد افغانستان نوشته که در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت، از جمله خشونت‌های خانواده‌گی و سایر مشکلات زنان در افغانستان عدم بررسی و پاسخ‌گویی، وجود داشته است.

در این گزارش همچنان آمده که طالبان برای رفع ممنوعیت‌های گسترده در برابر مشارکت زنان و دختران در زنده‌گی عمومی و تحصیل آنان فراتر از مکتب متوسطه،کار و آزادی پاسخی نداده اند.

در مورد خشونت مبتنی بر جنسیت، از جمله خشونت‌های خانواده‌گی و سایر مشکلات زنان در افغانستان عدم بررسی و پاسخ‌گویی، وجود داشته است.
وزارت خارجه امریکا

اظهارات رئیس جمهور امریکا و گزارش حقوق بشری ایالات متحده در حالی به نشر می‌رسد که با وجود آغاز سال جدید تعلیمی دروازه‌های مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها هنوز هم به روی زنان و دختران بسته است و محدودیت‌ها در برابر فعالیت‌های زنان همچنان پابرجاست.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ به رادیو آزادی گفت بهتر است در رابطه به چگونگی برطرف نشدن محدودیت بر آموزش دختران و زنان با وزارت‌های مربوطه صحبت شود، اما خطاب صاحب‌زاده سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان و ضیاء الله هاشمی سخنگوی تحصیلات عالی حکومت آنان به سؤالات ما در این رابطه جواب ندادند.

آرشیف، شماری از محصلان دختر که برای‌شان اجازه حضور و رفتن به پوهنتون داده نشده‌است.
آرشیف، شماری از محصلان دختر که برای‌شان اجازه حضور و رفتن به پوهنتون داده نشده‌است.

در این حال، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که برای بهبود وضعیت زنان در داخل افغانستان کاری ممکن نیست و باید جامعه جهانی هم‌صدا در این راستا گام‌های عملی بردارد.

فرشته یعقوبی یکی از این فعالان به رادیو آزادی گفت فشار ها یا تحریم‌ها بر حکومت طالبان باید افزایش یابد: "گروهی‌که حاکم است هیچ نوع جلسه‌یی را نمی‌پذیرد که ما بنشینیم با آن‌ها رو در رو صحبت کنیم، پس تنها موردی‌که باقی می‌ماند دادخواهی‌های است که باید برای زنان و دختران افغان در بیرون از افغانستان صورت بگیرد. من امیدوار هستم که جهانیان برای بیرون‌رفت از این وضعیت دادخواهی کنند و گام‌های بسیار عملی بردارند و یکی دیگر از راه حل ها و بدیل ها این است که فشارها یا تحریم‌ها بالای طالبان زیادتر شود."

برای بهبود وضعیت زنان در داخل افغانستان کاری ممکن نیست و باید جامعه جهانی هم‌صدا در این راستا گام‌های عملی بردارد.
فرشته یعقوبی

پس از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان از اگست سال ۲۰۲۱ بدین‌سو زنان و دختران افغان محدودیت‌های شدیدی را تجربه کرده اند.

با فرمان‌های که حکومت طالبان در این مدت صادر کرده اند آنان حق رفتن به مکتب بالاتر از صنف ششم، رفتن به پوهنتون، کار و حتی اجازه رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، حمام‌های زنانه و سفر در مسیر های طولانی را ندارند.

XS
SM
MD
LG