لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

روزنامهٔ گاردین: موسس پروژه مکاتب دختران افغان در کابل دستگیر شد


مطیع الله ویسا با رفتن به نقاط دور دست و روستا ها به اطفال به ویژه به دختران در مورد اهمیت درس و آموزش سخنرانی می کرد و کتب های رایگان در اختیار آنان قرار می داد.
مطیع الله ویسا با رفتن به نقاط دور دست و روستا ها به اطفال به ویژه به دختران در مورد اهمیت درس و آموزش سخنرانی می کرد و کتب های رایگان در اختیار آنان قرار می داد.

یک تعداد از روزنامه ها و نشریه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد مطیع الله ویسا فعال تعلیم دختران در افغانستان که توسط طالبان بازداشت شده است٬ مطالبی را به نشر رسانده اند.

روزنامه گاردین

  • روزنامه گاردین مطلب تحلیلی را تحت عنوان «موسس پروژه مکاتب دختران افغان در کابل دستگیر شد» نشر کرده است. مطیع الله ویسا که رئیس انجمن راه قلم است٬ بعد از ادای نماز در پیشروی مسجد با ضرب و شتم بازداشت گردید.

روزنامه از قول برادر ویسا٬ سمیع الله ویسا٬ نوشته است که می گوید در پیشروی مسجد افراد سوار بر دو موتر او را متوقف ساخته و وقتی که او خواستار کارت هویت آنها شد وی را کشان کشان و با ضرب و شتم با خود بردند.

دربخش دیگر مطلب گاردین می خوانیم مطیع الله ویسا که بنیاد گذار انجمن راه قلم است دربخش ایجاد مکاتب برای دختران افغان و تقسیم کتاب در مناطق روستائی کارمیکند و از سالها به این سو در مورد اهمیئت تعلیم دختران به سران قومی مناطق روستائی معلومات میدهد.

روزنامه می افزاید بعد از آنکه طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از درس محروم ساختند ، ویسا به نقاط دور دست کشور سفر ها داشت و برای باز شدن مکاتب به روی دختران حمایت مردمان را در مناطق مختلف جلب می کرد.

روزنامه همچنان یک تویت آقای ویسا را اقتباس آورده است که نوشته بود ما برای باز شدن مکاتب دختران روز شماری ، ساعت شماری و دقیقه شماری می کنیم.

آقای ویسا همچنان در تویت خود گفته بودکه زیان بستن مکاتب دختران جبران ناپذیر است.

روزنامه اندیپندنت

روزنامه اندیپندنت هم در همین مورد مطلبی را به نشر رسانده و نوشته است طالبان یک فعال پیشتاز تعلیم دختران را دستگیر نمودند.

روزنامه می نویسد: در حالیکه حکومت طالبان سرکوب تعلیم دختران را دوام میدهد ، فعال مدنی ۳۰ ساله ویسا که برای تعلیم دختران کمپاین می کرد در کابل بازداشت شد.

روزنامه از قول منابع می نویسد که صبح روز بعد طالبان به خانه ویسا داخل شده و اعضای خانواده او را تهدید کردند که خاموشی اختیار کنند و تلفونها و کمپیوترها را با خود بردند. نظر به گزارشها طالبان برادر آقای ویسا را هم برای مدت کوتاه توقیف کردند و با یک هشدار رها نمودند.

مطیع الله ویسا در رابطه باتعلیم دختران از سوی رئیس جمهور مخلوع افغانستان محمد اشرف غنی مدال میربچه خان کوهدامنی را بدست آورد که از مدالهای بسیار ارزشمند رژیم قبلی بود.

روزنامه می افزید ویسا بعد از بقدرت رسیدن طالبان درافغانستان باوصف تهدیهای احتمالی در مورد تعلیم دختران به وضاحت سخن می گفت و در سال ۲۰۲۱ در صحبت با روزنامه اندیپندنت اظهار نگرانی کرده بودکه شاید کشته شود. ویسا به روزنامه گفته بود که خانواده اش هم تهدید میشوند.

XS
SM
MD
LG