لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

نگرانی ها از سرنوشت مطیع الله ویسا؛ چهره های مطرح خواهان رهایی این فعال مدنی شده اند


مطیع الله ویسا به مناطق دور دست و روستا ها سفر می کرد و به دختران و پسران از اهمیت آموزش سخن می زد و کتاب رایگان توزیع می نمود.
مطیع الله ویسا به مناطق دور دست و روستا ها سفر می کرد و به دختران و پسران از اهمیت آموزش سخن می زد و کتاب رایگان توزیع می نمود.

امروز سومین روزیست که از دستگیری مطیع الله ویسا، فعال عرصۀ آموزش کودکان می گذرد، اما هنوز هم در مورد محل نگهداری از او اطلاعی در دست نیست.

برادرش عطاالله ویسا شام گذشته به رادیو آزادی گفت که طالبان دو برادر دیگر اورا آزاد کرده اند، اما مطیع الله ویسا را رها نکردند:

"تا هنوز من و خانواده ما با مطیع الله ویسا صحبت نکرده ایم. تا حال اطلاعاتی از او نیست، فقط دو برادر دیگرم که دستگیر شده بودند، آزاد شده اند."

ملاله یوسف زی، فعال حقوق آموزش کودکان و برندۀ جایزۀ صلح نوبل به روز سه شنبه در تویتی نوشته، طالبان دختران را از رفتن به مکاتب منع می کنند و قهرمانان آموزش را نیز دستگیر می کنند.

ملاله یوسف زی از طالبان خواسته که ویسا و سایر افرادی را که در ارتباط با آموزش کودکان دستگیر شده اند، آزاد کنند.

ملاله یوسف زی، فعال حقوق آموزش کودکان و برندۀ جایزۀ صلح نوبل
ملاله یوسف زی، فعال حقوق آموزش کودکان و برندۀ جایزۀ صلح نوبل

مطیع الله ویسا که رهبر انجمن"راه قلم" نیز است. او از ۱۵ سال به اینسو، برای ارتقا و توسعۀ آموزش در افغانستان، مبارزه می کند.

طالبان تاکنون حاضر نشده اند در مورد محل نگهداری و سرنوشت مطیع الله ویسا سخن بزنند

تا تهیۀ این گزارش، سخنگویان طالبان به پرسش های رادیو آزادی در مورد دستگیری مطیع الله ویسا پاسخ ندادند، اما عبدالحق حماد، رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان

در تویتر خود نوشته: « زمانیکه دستگیری یک فرد با همچو واکنش های گستره مواجه می شود، معلوم می شود که از یک توطئه گسترده، جلوگیری شده است».

توماس نیکلاسون نماینده ویژۀ اتحادیه اروپا در امور افغانستان روز گذشته در تویتر خود نوشته که دستگیری مطیع الله ویسا توسط طالبان، باعث نگرانی جدی شده است.

بخش آسیای عفو بین الملل گفته که مطیع الله ویسا حامی مسالمت آمیز آموزش دختران در افغانستان است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان
ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان نیز دستگیری مطیع الله ویسا را نگران کننده خوانده است.

توماس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان نوشته که از دستگیری مطیع الله ویسا متاثر شده، افزوده که ویسا به طور خستگی ناپذیر برای حمایت موثر از آموزش پسران و دختران در سطح ملی تلاش می کند. آقای وست از طالبان خواسته که مطیع الله ویسا را آزاد کنند.

مطیع الله ویسا در حالی دستگیر شده که طالبان در سطح بین المللی به دلیل ظلم بر دختران و زنان افغان، شدیداً مورد انتقاد قرار دارند.

طالبان از اگست سال ۲۰۲۱ میلادی با برگشت دوباره به قدرت در افغانستان، تا هنوزهم به دختران اجازه آموزش بیش از صنف ششم را نداده اند و در دسمبر گذشته دختران و زنان افغان را از رفتن به پوهنتون ها نیز منع کردند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG