لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

فعالیت بیش از ۳۰۰ کارخانه تولید بوت در افغانستان متوقف شده است


آرشیف - نمایشگاه بوت‌های ساخت افغانستان در شهر کابل. 18 August 2013
آرشیف - نمایشگاه بوت‌های ساخت افغانستان در شهر کابل. 18 August 2013

فیروزخان ناصری، مالک یکی از کارخانه‌های تولید بوت و چپلی در کابل است که می‌گوید، در دو سال گذشته سطح تولیدات‌شان بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و کارگران فنی خود را هم از دست داده است.

او روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، علت کاهش تولیدات و فروشات‌شان عدم حمایت حکومت طالبان و استفادۀ کمتر مردم از تولیدات داخلی است:
"فعلاً تولیدات ما از پنجاه فیصد هم کمتر شده است، سرپایی اصلاً تولید نداریم، چپلی اصلاً تولید نداریم، چپلی بوت بسیار کم تولید داریم، بازارهای ما بسیار خراب شده است، اگر وضعیت به این گونه باشد تا یک سال دیگر اکثریت کارخانه‌ها ورشکست خواهند شد."

آقای ناصری از حکومت و مردم عام تقاضا کرد که تولیدات داخلی را حمایت کرده و در هنگام ضرورت بجای بوت و چپلی‌های خارجی، از تولیدات داخلی استفاده کنند.

در همین حال اتحادیۀ بوت دوزان شهر کابل نیز تأیید می‌کند که بیشتر کارخانه‌های بزرگ، متوسط و کوچک بوت‌دوزی در کابل فعالیت‌شان را متوقف کرده اند.

محمد آصف جامی رئیس این اتحادیه به رادیو آزادی گفت، بیشتر کارکنان فنی و عادی این کارخانه‌ها به بیرون از کشور رفته اند:
"دو سال قبل در تمام افغانستان بیش از ۶۳۵ کارخانه تولید بوت وجود داشت که متاسفانه اکنون کمتر از ۳۰۰ کارخانه در کابل و ولایات باقی مانده است، اکثریت کارخانه‌ها پرچاو شده و کاریگرهایشان از کشور بیرون رفته اند."

آقای جامی افزود، آنان حدود یک سال قبل طرحی را بخاطر بهبود و رونق این صنعت برای وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان سپردند، اما به گفتۀ او، تاکنون این وزارت هیچ پاسخی به آنان ارائه نکرده است.

یک کارخانه کوچک تولید بوت در ولایت جوزجان - عکس از آرشی June 29 2020
یک کارخانه کوچک تولید بوت در ولایت جوزجان - عکس از آرشی June 29 2020

در همین حال وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید، از فعالیت‌های سکتور خصوصی در بخش صنعت حمایت می‌کند و تلاش دارد تا اجناس با کیفیت در کشور تولید شود.

عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت به رادیوآزادی گفت:
"ما در مجموع از تولیدات داخلی در سطح بالا حمایت می‌کنیم و در بخش صنعت بوت ما از آنها حمایت می‌کنیم و تقاضای ما این است که آنها تولیدات با کیفیت داشته باشند تا بتوانند در بازار در برابر اجناس وارداتی رقابت بکنند."

اما مشخص در مورد طرح ارائه شده از سوی اتحادیه بوت‌دوزان شهر کابل چیزی نگفت.

مالکان کارخانه‌های تولید بوت در افغانستان می‌گویند، حکومت طالبان باید در قسمت رسیدگی به مشکلات آنان در بخش‌های مختلف به شمول برق توجه کند.

به اساس معلومات اتحادیۀ صنعت کاران افغانستان، در حال حاضر به دلیل مشکلات کمبود برق، موادخام، کاهش فروشات و دیگر موارد تولیدات، کارخانه‌های تولیدی در افغانستان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG