لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

نمایندهٔ سازمان ملل: جنگ اوکراین خطر جنگ اتومی را بیشتر ساخته است


سربازان اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه
سربازان اوکراینی در خط مقدم نبرد با اردوی روسیه

نماینده سازمان ملل متحد در امور اتومی٬ ایزومی ناکامیسو٬ می گوید که بعد از جنگ سرد خطر استفاده از اسلحه اتومی امروز نسبت به هر وقت دیگر بیشتر است.

به گفته خانم ناکامیسو جنگ اوکراین خطر جنگ اتومی را بیشتر ساخته است.

او دیروز جمعه بعد از اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در این مورد اظهار نگرانی کرد.

رئیس جمهور روسیه ولادمیر پوتین هفته گذتشه گفته بود که اسلحه تکتیکی اتومی خود را در ماه جولای به بیلا روس اننقال خواهد داد.

بیلا روس کشور دوست روسیه و در جنگ اوکراین متحد آن می باشد.

پوتین روز شنبه گذشته گفته بود که همتای بیلا روسی وی الکساندر لوکاشینکو بسیار قبل از او خواسته بود که اسلحه تکتیکی اتومی کشورش را در بیلا روس جابجا نماید.

روسیه در نظر دارد اسلحه اتمی تاکتیکی خود را در بیلاروس بجا بسازد
روسیه در نظر دارد اسلحه اتمی تاکتیکی خود را در بیلاروس بجا بسازد

بیلا روسه با کشور پولند که عضو پیمان ناتو می باشد همسایه است.

رئیس جمهور بیلا روس روز جمعه در سخنرانی به پارلمان کشورش گفت که بیلا روس حاضر است به راکتهای دور برد قاره پیمای روسیه اجازه بدهد که درخاک اینکشور جابجا شوند .

اما نماینده ملل متحد تقاضا کرد که برای جلوگیری از جنگ اتومی نباید اقدامات صوت بگیرد که سبب سوء تفاهم شود.

دیروز جمعه ۱۱ حمل وزیر خارجه روسیه سرگی لاواروف گفت که در پالیسی جدید ستراتیژیک روسیه که توسط رئیس جمهور پوتین قبول شده ، غرب برای موجودیت روسیه تهدید خوانده شده است.

وزیر خارجه روسیه سرگی لاواروف
وزیر خارجه روسیه سرگی لاواروف

لاواروف افزود پالیسی خارجی روسیه در این ستراتيژی نو ایالات متحده را مستقیما محرک و تحریک کننده احساسات ضد روسیه می شمارد.

بعد ار هجوم روسیه بر اوکراین روابط کشورهای غربی مخصوصا ایالات متحده امریکا با روسیه بسیار تیره و تار شده است. روسیه حمله خود بر اوکراین را عملیات خاص مینامد، اما اوکرائین و متحدین آن این اقدام روسیه را یک جنگ کامل علیه یک کشود مستقل حساب می کنند.

از هجوم روسیه بر اوکراين که در ۲۴ ماه فبروری سال ۲۰۲۲ آغاز شد، کشورهای غربی از جمله امریکا ده ها میلیارد دالر کمک نظامی و ملکی به اوکراین رسانده اند تا این کشور بتواند در برابر هجوم نظامی روسیه از خود دفاع کند.

XS
SM
MD
LG