لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

مشکلات اقتصادی پوهنتون های خصوصی افغانستان را با خطر مسدود شدن رو برو ساخته است


تصویر آرشیف: پوهنتون خصوصی غرجستان در کابل
تصویر آرشیف: پوهنتون خصوصی غرجستان در کابل

اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی افغانستان می‌گوید، با وضع محدودیت بر تحصیل دختران و بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم، برخی از پوهنتون‌های خصوصی در آستانۀ بسته شدن قرار دارند.

پس از آغاز سمستر بهاری پوهنتون‌ها، اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی افغانستان می‌گوید، میزان جذب دانشجویان جدید در پوهنتون‌های خصوصی کاهش یافته است.

محمد ناصر کریمی، مسئول مطبوعاتی این اتحادیه به رادیو آزادی گفت که برخی از پوهنتون‌ها به دلیل نداشتن دانشجوی کافی و درآمد کافی، در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند.

به گفتۀ او، در گذشته در این وقت سال تعدادی زیادی دانشجو جذب پوهنتون‌های خصوصی می شدند، اما امسال علاقه و توان اقتصادی مردم کم شده است.

" وضعیت اقتصادی مردم خراب شده است. دختران از تحصیل منع شدند. اگر وضعیت همین گونه ادامه پیدا کند ۴۰- ۵۰ پوهنتون خصوصی تنها در کابل بسته خواهد شد. "

وضع محدودیت ها از سوی طالبان منجر شده است که دختران نتوانند در نهاد های تحصیلات عالی خصوصی و دولتی حضور داشته باشند
وضع محدودیت ها از سوی طالبان منجر شده است که دختران نتوانند در نهاد های تحصیلات عالی خصوصی و دولتی حضور داشته باشند

بر اساس آمار اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی، پس از ممنوعیت تحصیل دختران و کاهش درآمد پوهنتون‌های خصوصی ۶۰۰۰ تن که در این پوهنتون‌ها کار می‌کردند، بیکار شدند.

خوانی همت، استاد و کارمند اداری پوهنتون باختر می‌گوید که تعدد پوهنتون های خصوصی از یک سو و کم شدن دانشجویان از جمله دانشجویان دختر از سوی دیگر سبب شده تا پوهنتون‌های خصوصی مانند گذشته نتوانند محصل جذب کنند.

" تمام پوهنتون‌های که افغانستان وجود دارد، بر سر جذب ۶ تا ۸ هزار دانشجوی متقاضی رقابت می‌کنند، از لحاظ اقتصادی پوهنتون‌های خصوصی بسیار در یک وضعیت سخت قرار دارند که با جذب دانشجویان کافی بتواند از لحاظ اقتصادی دوام بیارد."

یکی از پوهنتون های خصوصی در ولایت پروان که به دلیل نداشتن دانش آموز٬ با خطر مسدود شدن رو بروست
یکی از پوهنتون های خصوصی در ولایت پروان که به دلیل نداشتن دانش آموز٬ با خطر مسدود شدن رو بروست

در همین حال دخترانی که از مکتب فارغ شده اند و می‌خواستند امسال دورۀ لیسانس‌شان را در پوهنتون‌های خصوصی آغاز کنند، می‌گویند، برایشان درد آور است که دختران نمی‌توانند درس بخوانند.

مرضیه و شکیبا، باشندگان ولایت کابل به رادیو آزادی گفتند:

"خداوند برایم این حق را داده است که بخوان. او گفت که "اقرا" یعنی بخوان تنها نگفته تو مرد و یا زن بخوان. وقتی برادرم می‌تواند بخواند و من نمی‌توانم پوهنتون بروم، برایم فشار روحی پیدا می‌شود، بازم هم به خودم می‌گویم که خیر راه آموختن هیچ وقت بند نمی‌شود."

" من اهداف بلند داشتم تا پوهنتون بروم. امروز همه درها بروی ما بسته شده است. اما بازهم تلاش می‌کنیم که بخوانیم و بدانیم."

ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پرسش‌ها در بارۀ برداشتن ممنوعیت تحصیل دختران و وضعیت پوهنتون‌های خصوصی پاسخ نداد.

این درحالیست که بر اساس آمار اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی افغانستان، ۱۴۰ پوهنتون خصوصی در افغانستان فعالیت می‌کند که ۶۷ پوهنتون تنها در کابل وجود دارد.

حکومت طالبان در کنار ممنوعیت تحصیل دختران، دختران را از اشتراک در آزمون کانکور پوهنتون‌های خصوصی نیز منع کرده است.

XS
SM
MD
LG