لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

مشکلات مالی٬ فعالیت پوهنتون های خصوصی را در افغانستان تحت فشار قرار داده است


تصویر آرشیف: پوهنتون های خصوصی میرویس نیکه
تصویر آرشیف: پوهنتون های خصوصی میرویس نیکه

پس از انتشار خبر در مورد احتمال بسته شدن پوهنتون خصوصی افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از ممنوعیت تحصیل دختران، مسئولان اتحادیۀ پوهنتون‌های خصوصی هشدار داد که اگر وضعیت این گونه ادامه یابد، ممکن ۵۰ پوهنتون خصوصی فعالیت‌هایشان را در افغانستان متوقف کنند.

کریم ناصری، سخنگوی این اتحادیه با اشاره به مشکلات مالی این پوهنتون‌ها به رادیوآزادی گفت:

"دیروز پوهنتون خصوصی افغانستان مسدود شد، ما در حال حاضر ۶۷ پوهنتون و موسسات تحصیلی خصوصی در کابل داریم، اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند و در قبال طبقۀ اناث تصمیم گرفته نشود، ممکن ۵۰ پوهنتون به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی مسدود شود."

آقای ناصری از حکومت طالبان می‌خواهد که در قسمت معافیت مالیه و دیگر مشکلات مالی این پوهنتون‌ها همکاری کند تا از سقوط این پوهنتون‌ها به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی جلوگیری شود.

روز چهارشنبه یک پوهنتون خصوصی به نام "افغانستان" از احتمال توقف فعالیت‌اش در آیندۀ نزدیک در کابل خبر داد.

در حال حاضر حدود ۱۴۰ پوهنتون و موسسۀ تحصیلی خصوصی در افغانستان فعالیت دارد

این پوهنتون با نشراعلامیه‌ای گفت:

"بنا بر مشکلات مختلف اقتصادی ناشی از ترک تحصیل محصلان و منع آموزش دختران، هیئت موسس دانشگاه افغانستان تصمیم به فروش و یا در صورت عدم فروش به تعلیق دانشگاه گرفته است و این دانشگاه از ابتدای سمستر بهاری سال ۱۴۰۲ فعالیت نخواهد داشت."

طالبان دختران را از رفتن به پوهنتون ها نیز منع کرده اند و این مسئله باعث گردیده است تا عواید پوهنتون های خصوصی در افغانستان کاهش یابد.
طالبان دختران را از رفتن به پوهنتون ها نیز منع کرده اند و این مسئله باعث گردیده است تا عواید پوهنتون های خصوصی در افغانستان کاهش یابد.

هرچند در اعلامیه شمار دقیق دانشجویان این پوهنتون ذکر نشده، اما گفته شده است که ۶۰ درصد دانشجویانش دختران هستند.

در همین حال عزیزالله امیر، رئیس پوهنتون خصوصی مورا نیز از احتمال توقف فعالیت این پوهنتون به دلیل مشکلات اقتصادی وعدم حضور دانشجویان دختر خبر می‌دهد.

رئیس پوهنتون خصوصی مورا که مختص زنان و دختران است به رادیوآزادی گفت:

"از ما تمام محصلین و کارمندان ما زنان و دختران هستند و هیچ کارمند مرد نداریم، فعلا از نظر اقتصادی شدیدا زیر فشار هستیم، از پول کرایه، مالیه و معاشات کارمندان قرضدار استیم، اگر وضعیت این گونه ادامه پیدا کند بسته شدن پوهنتون ما صد درصد یقینی است."

تلاش کردیم در این باره دیدگاه مسئولان وزارت تحصیلات عالی حکومت را در گزارش داشته باشیم، اما با وجود تماس‌های مکرر، موفق به دریافت پاسخ سخنگوی این وزارت نشدیم.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان چندی پیش در یک اقدام دیگر با فرستادن نامه‌ای به پوهنتون‌ها و موسسات تحصیلی خصوصی به آنان دستور داد تا از جذب دانشجویان دختر خودداری کنند.

به اساس معلومات اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی، در حال حاضر حدود ۱۴۰ پوهنتون و موسسۀ تحصیلی خصوصی در افغانستان فعالیت دارد که از این میان۶۷ پوهنتون و موسسۀ تحصیلی در کابل فعال هستند.

حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در این نهادهای تحصیلی تحصیل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG