لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

واکنش تند رئیس جمهور اوکراین به سپردن ریاست دوره‌ای شورای امنیت به روسیه


نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد
نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد

روسیه به روز شنبه ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را در ماه اپریل به عهده گرفت.

ولودیمیر زلنسکی در واکنش به این اقدام گفت که این ثابت می‌کند که نهادهای بین‌المللی کاملاً شکست خورده اند.

او که ناوقت دیشب سخنرانی می‌کرد افزود که نباید به کسانی که مسئول تروریسم اند، اجازه رهبری سازمان های بین‌المللی داده شود.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

زلنسکی افزوده که اردوی روسیه یک کودک پنج ماهه دیگر اوکراینی را کشته، اما همزمان روسیه رهبری شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عهده گرفته.

از سوی دیگر روسیه گفته که سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور می‌خواهد که چندین نشست شورای امنیت سازمان ملل را در مورد موضوعات مختلف برگزار کند.

روسیه در مدت یک ماه که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را به عهده دارد تاثیری اندکی بر تصمیم گیری ها خواهد داشت، اما اجندای کاری را به بیش خواهد برد.

پیش از این دیمترو کولیبا وزیر خارجه اوکراین از اعضای فعلی شورای امنیت ملی سازمان ملل خواسته بود که هرگونه تلاش روسیه از سوء استفاده از ریاست این شورا را خنثی کنند.

شورای امنیت سازمان ملل پانزده عضو دارد که از جمله پنج عضو آن، امریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه اعضای دایمی اند.

یکی از نشست های شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیف
یکی از نشست های شورای امنیت ملل متحد - عکس از آرشیف

هر یک از پانزده عضو این شورا به گونه دوره‌ای به مدت یک ماه ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عهده می‌گیرند، از آغاز تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، این نخستین بار است که روسیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل را به عهده گرفته است.

ایالات متحده امریکا هم ابراز امیدواری کرده که روسیه در از مسئولیتش به عنوان رهبر شورای امنیت سازمان ملل، برای تبلیغ نادرست استفاده نکند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در مصاحبه اخیرش با خبرگزاری فرانسه گفته که امیدوار است که روسیه در این مدت حرفه‌ای رفتار کند، اما او ابراز تردید کرده است.

XS
SM
MD
LG