لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

خشونت‌های طالبان در روی جاده ها؛ «طالبان مردم را در محضر عام لت و کوب می کنند»


افراد طالبان روی یکی از جاده های کابل
افراد طالبان روی یکی از جاده های کابل

تعداد چشمگیری از شهروندان افغانستان ادعا می‌کنند که افراد طالبان مردم را در شهر آزار و اذیت و توهین می‌کنند.

به تازگی بر اساس ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، یکی از افراد مسلح طالبان در شهر کابل به دلیل نامعلومی به صورت یک جوان در پیش چشمان مردم سیلی می‌زند.

بلال یکی از باشنده گان شهر کابل ادعا می‌کند که افراد طالبان او را در یکی از پوسته های تلاشی بدون کدام دلیل با سیلی زده و بعداً به حوزه برده و چندین ساعت در بازداشت نگهداشتند.

"بدون کدام دلیل و این که تلاشی کنند و قانونی پیش بروند بالایم وار کردند و سیلی زدند و بعداً مرا به حوزه بردند و تقریباً ده الی پانزده ساعت من در حوزه زندانی بودم تا این که فامیلم آمدند و مرا از حوزه خلاص کردند."

مردم شکایت دارند که طالبان در پوسته های تلاشی مزاحمت های جدی ایجاد می کنند و افراد را خود سرانه لت و کوب می کنند
مردم شکایت دارند که طالبان در پوسته های تلاشی مزاحمت های جدی ایجاد می کنند و افراد را خود سرانه لت و کوب می کنند

منیژه یکی دیگر از شهروندان کابل نیز ادعا می‌کند که طالبان رانندۀ تکسی را که وی را به خانه می‌رساند در مسیر راه پایین کرده و پیش چشمان وی لت وکوب کرده اند.

او به رادیو آزادی گفت:

"یکی از افراد طالبان تکسی را ایستاد کرد و تکسی‌ران را با سیلی زد و بالایش حمله کرد که چرا این خانم را تنها در تکسی‌ات انتقال می‌دهی و به تو چی می‌شود؟ آیا محرم شرعی‌اش هستی اما وقتی تکسی ران گفت که سواری است، بعد طالبان به تکسی ران گفتند که این زنها زنان بدکار هستند که تنها از خانه خارج می‌شوند چرا در موترت آنها را بالا می‌کنی. طالبان چیزی به نام حریم خصوصی را نمی فهمند واصلاً احترام قایل نیستند."

منیژه یک باشندهٔ کابل: یکی از افراد طالبان تکسی را ایستاد کرد و تکسی‌ران را با سیلی زد و بالایش حمله کرد

در همین حال به تازگی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن دیده می‌شود، یکی از افراد مسلح طالبان در شهر کابل به دلیل نامعلومی به صورت یک جوان در پیش چشمان مردم سیلی می‌زند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر این ویدیو ادعا کرده اند که این جوان به دلیل پوشش لباسش و استفاده از گوشکی مورد توهین و تحقیر قرار گرفته است.

مسوولان وزارت امر به معروف طالبان گفته اند که موضوع آزار و اذیت مردم با وزارت داخله در میان گذاشته اند
مسوولان وزارت امر به معروف طالبان گفته اند که موضوع آزار و اذیت مردم با وزارت داخله در میان گذاشته اند

هاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در یک پیام نوشتاری به رادیوآزادی گفت که این موضوع را با مقام‌های وزارت داخله‌شان شریک ساخته اند.

اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

این در حالیست که در هفتهٔ جاری ویدیویی دیگری نیز در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک محتسب ادارهٔ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان یک رانندهٔ تکسی را در شهر مزارشریف به خاطر سوار کردن یک زن گویا بدون محرم با سیلی می‌زند.

پس از واکنش‌های گسترده به این موضوع، فرماندهی امنیهٔ طالبان در ولایت بلخ گفت، فرد محتسب یاد شده به خاطر تخلف از پالیسی ادارهٔ امر به معروف و نهی از منکر این ولایت به قانون تحویل داده شده است.

پیش از این هم شماری از شهروندان افغانستان به ویژه شهریان کابل در گفت‌وگو با رادیو آزادی از بدرفتاری افراد طالبان در ایست‌های بازرسی شکایت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG