لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۸

کمیسیون حقوق بشر افغانستان: جهان فشارها بر طالبان را افزایش دهد


اعتراضات زنان در کابل که از سوی افراد مسلح طالبان به خشونت کشانیده شد. عکس از آرشیف
اعتراضات زنان در کابل که از سوی افراد مسلح طالبان به خشونت کشانیده شد. عکس از آرشیف

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با استقبال از گزارش سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ سازمان عفو بین‌الملل، از کشورها و سازمان‌های جهانی خواسته که برای جلوگیری از نقض آشکار حقوق بشر از سوی طالبان، فشارها بر آن‌ها را افزایش دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که از سوی طالبان منحل شده و اکنون در بیرون از کشور فعالیت می‌کند، در یک اعلامیه که ناوقت شنبه منتشر کرده، از گزارش سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ سازمان عفو بین‌الملل استقبال کرده که در آن در کنار دیگر کشورها، به نقض‌ حقوق بشری در افغانستان نیز اشاره شده است.

این کمیسیون می‌گوید، این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش، زکریا اصولی و رسول پارسی نویسندگان، مرتضی بهبودی، خبرنگار، موسی شاهین، هنرمند و نرگس سادات و سید محمد حسینی، فعالان مدنی بیدون هیچ جرمی در بند طالبان اند و هیچ اطلاعی از آن‌ها در دست نیست.

در اعلامیه آمده است، با وجود خواست سازمان‌های معتبر جهانی، هنوز هم طالبان آن‌ها را رها نکرده‌اند و طالبان به خواست مردم و ساختارهای حقوق بشری هیچ توجه نمی‌کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت‌ها و نهادهای جهانی خواسته است که برای حفظ حقوق بشر در افغانستان و جلوگیری از رویکرد‌های خودسرانهٔ طالبان، فشار بر آن‌ها را افزایش دهند.‌

الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل که در بند طالبان است، به رادیو آزادی گفت، تا اکنون هیچ اطلاعی وجود ندارد که چرا همسرش بازداشت شده، اما از طالبان می‌خواهد تا هرچهٔ زودتر او را رها کنند:
"من نمی‌دانم او چرا بازداشت شده؟ اما این را می‌دانم که او برای این به افغانستان رفته تا به عنوان خبرنگار آن‌جا کار کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که او در زندان نگهداری شود، مرتضی افغانستان را بسیار دوست داشت،‌ با آن‌که کشورش را به خاطر امنیت‌ خودش ترک کرده بود، اما به این خاطر به افغانستان می‌رفت تا آن‌جا در مورد وضعیت و زندگی گزارش تهیه کند و فکر می‌کرد که این خیلی مهم است، او خیلی یادم می‌آید و امیدوارم زودتر به خانه برگردد."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان هرچند در صحبت با رادیو آزادی در مورد افراد بازداشت شده چیزی نگفت، اما ادعاهایی را رد کرد که گویا در حکومت آن‌ها نقض حقوق بشری صورت می‌گیرد:
"نسبت به گذشته حقوق افغان‌ها بیشتر تامین است، کسی زندگی کسی را گرفته نمی‌تواند، کسی را به زندان انداخته نمی‌تواند، کسی با زور ملکیت و دارای کسی را گرفته نمی‌تواند و کسی بر حقوق دیگر تجاوز کرده نمی‌تواند، محاکم و نیروهای امنیتی کشور متوجه همین است، نگرانی‌ها و تبلیغات در این مورد درست نیست."

در مورد اعلامیۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و خواست همسر آقای بهبود از طالبان پرسیدیم، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت‌شان پاسخ نداد.

در گزارش سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ سازمان عفو بین‌الملل که به تاریخ ۲۷ مارچ منتشر شد، در مورد افغانستان گفته بود، محدودیت‌ها در برابر حقوق زنان و آزادی بیان به گونهٔ بی‌پیشینهٔ افزایش یافته است و نهاد‌هایی که برای حفظ حقوق بشر کار می‌کنند یا محدود شده‌اند و یا هم از بین برده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، اشتراک کنندگان اعتراض‌های مسالمت‌آمیز بازداشت، آزار و اذیت و یا ناپدید می‌شوند و مخالفان بدون محاکمه دستگیر، شکنجه و اعدام شده‌اند که این تخلفات فضای پر از ترس را در افغانستان ایجاد کرده است.

در این گزارش به وضعیت بد اقلیت‌ها و نیروهای حکومت پیشین در افغانستان نیز اشاره شده است.

همچنان گفته شده که دختران و زنان در افغانستان از تحصیل محروم شدند و مشارکت آنها در زندگی عادی و فعالیت‌های عمومی بسیار محدود شده است.

طالبان در آن زمان در مورد این گزارش اظهار نظر نکرده بودند.

XS
SM
MD
LG