لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۱

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در چین ملاقات می‌کنند


توافقنامه آغاز مجدد روابط دیپلوماتیک میان ایران و عربستان سعودی به میانجیگری چین - عکس از آرشیف
توافقنامه آغاز مجدد روابط دیپلوماتیک میان ایران و عربستان سعودی به میانجیگری چین - عکس از آرشیف

مقامات بلند رتبه ایران و عربستان سعودی امروز پنجشنبه در پیکنگ پایتخت چین ملاقات می‌کنند.

ملاقات بین شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه عربستان سعودی و همتای ایرانی‌اش حسین امیر عبداللهیان در ظرف هفت سال اولین ملاقات بین دیپلومات‌های بلند رتبه این دو کشور می‌باشد.

بعد از سالها تشنج که در نتیجه بحران در سرتاسر شرق میانه ایجاد شده بود، تهران و ریاض موافقه نمودند که به تنش دیپلوماتیک خود خاتمه می‌دهند و سفارتخانه های خود را در کشورهای یکدیگر از نو باز می‌کنند.

یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته است که بعد از امضای توافق‌نامه بین دو طرف به میانجیگری چین آنها موافقه کردند که در ششم اپریل بار دیگر می‌بینند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ عربستان سعودی نوشته که چین برای این مذاکرات بخاطری انتخاب شد که پیکنگ زمینه تماس را بین دو کشور رقیب در خلیج فراهم نمود.

یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته که قدم بعدی در ملاقات امروز بحث روی باز کردن سفارتخانه ها خواهد بود.

حبیب حسینی فرد تحلیلگر مسايل بین‌المللی در آلمان، انگیزه نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی را چنین شرح می‌دهد:
"جمهوری اسلامی با توجه به انزوای کاملش در سطح بین‌المللی و مشکلاتی که در منطقه دچار است به این نتیجه رسیده که به نوعی از طریق این سیاست که نگاهی به شرق پیدا کرده بود، فکر می‌کرد که باید حالا مکملی برایش ایجاد کند، تحت عنوان سیاست همسایگی. در مورد عربستان به هر صورت با توجه به پروژه های بزرگ اقتصادی و سیاسی که پیش می‌برد برای آن طرح افق ۲۰۳۰ که می‌خواهد از نفت اقتصاد را نجات بدهد و کشور را به اصطلاح نوسازی بکند، عربستان نیاز دارد که جمهوری اسلامی هم بیاید و سعی کند که تنش زدایی بکند."

خبرگزاری رویترز می‌نویسد نقش سری چین در نزدیک ساختن تهران و ریاض می‌تواند مسیر حالات در شرق میانه را تغییر دهد، زیرا از ده ها سال به این سو نبض امنیتی و قدرت دیپلوماتیک منطقه تحت تاثیر امریکا قرار دارد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ بعد از آنکه سفارتش در تهران تحت هجوم مظاهره کنندگان قرار گرفت روابط خود را با ایران قطع کرد.
ایرانی‌ها بخاطر اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی دست به تظاهرات زدند.

عربستان در آن وقت به دیپلومات‌های ایران دستور داد که در ظرف ۴۸ ساعت خاک اینکشور را ترک کنند و دیپلومات‌های خود را هم از ایران خارج نمود.

قبل از این هم بحران یمن که گروه حوثی های طرفدار ایران حکومت تحت حمایت عربستان سعودی را در سقوط داد، روابط عربستان سعودی را با ایران متشنج ساخته بود.

XS
SM
MD
LG