لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در مورد تطبیق توافقنامه آشتی٬ با هم دیدار می‌کنند


توافقنامه آشتی میان ایران و عربستان سعودی به وساطت چین امضا شد
توافقنامه آشتی میان ایران و عربستان سعودی به وساطت چین امضا شد

فیصل بن فرحان وزیرخارجۀ عربستان سعودی وهمتای ایرانی وی حسین امیرعبداللهیان دربارۀ تطبیق توافقنامه آشتی میان دوکشور گفتگو کرده اند.

خبرگزاری اسوشیتد پریس روز دوشنبه گزارش داد که وزیران خارجه دو کشور در تقریبا یک هفته دوبار با همدیگر تلفونی گفتگو کرده و تعهد سپرده اند که در ماه جاری رمضان باهم ملاقات می کنند.

توافقنامه احیای روابط دیپلوماتیک میان تهران و ریاض به تاریخ دهم مارچ به میانجیگری چین صورت گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران

رادیو فردا بخش ایران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نیز گزارش می دهد که ملاقات وزیران خارجه ایران وعربستان سعودی درماه رمضان صورت خواهد گرفت ولی مکان و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

امیرعبداللهیان وزیرخارجۀ ایران بدون جزئیات بیشتر به خبرنگاران گفته است که سه جای برای گفتگوی مستقیم پیشنهاد شده است.

مقامات عربستان سعودی نیز گفتگوی تلفونی میان وزیران خارجۀ دوکشور و ملاقات پلان شدۀ آنها را یک پیشرفت خوب به سوی ازسرگیری روابط دوکشور می خوانند.

روابط ریاض و تهران هفت سال پیش هنگامی قطع شد که معترضان خشمگین به سفارت و قونسلگری عربستان در تهران و مشهد یورش بردند.

فیصل بن فرحان وزیرخارجۀ عربستان سعودی
فیصل بن فرحان وزیرخارجۀ عربستان سعودی

این اعتراضات در واکنش براعدام شیخ نمر النمر یک روحانی شیعه درعربستان سعودی راه اندازی شده بود.

اما طبق توافقنامه اخیر، روابط تهران و ریاض در جریان دو ماه احیا می شود و نمایندگی های دوکشور فعالیت خود را از سرخواهند گرفت.

گزارش رادیو فردا می افزاید که مقامات دوکشور تعهد کرده اند که با عادی شدن روابط تطبیق توافقنامه های امنیتی واقتصادی که بیست سال قبل میان دوکشور صورت گرفته آغاز می شود.

ازسوی دیگر یک مقام ایرانی درآستانۀ نوروز گفت که پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران را به بازدید از ریاض دعوت کرده و آقای رئیسی نیز پاسخ مثبت داده است.

مقامات عربستان سعودی هنوز دراین مورد چیزی نگفته اند. عربستان سعودی که از بزرگترین صادر کنندگان نفت درجهان است درحالی به بهبود روابط خود با ایران رو می آورد که تهران به علت فعالیت های اتومی خود زیرفشار تحریم های شدید غرب و خصوصا امریکا قرار دارد.

XS
SM
MD
LG