لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

یونیسف: ممنوعیت کار زنان در ادارات سازمان ملل به قیمت جان کودکان تمام خواهد شد


تعدادی از کودکان و مادران فقیر در افغانستان
تعدادی از کودکان و مادران فقیر در افغانستان

یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید ممنوعیت طالبان بر کار زنان در سازمان ملل متحد به قیمت جان کودکان تمام خواهد شد.

مریم خانم خانه است و نادار. نگران این است که توقف کار کارمندان سازمان ملل شدت ناداری و نیستی را به خانه‌های مردم خواهد آورد.

مریم می‌گوید مردم بدون کمک‌های سازمان ملل توان مراقبت و محافظت از کودکان‌شان را بیشتر از پیش از دست خواهند داد.

مریم به رادیو آزادی گفت:

"اگر زنان را اجازه ندهد که در سازمان ملل کار کنند، اولادهای مردم تلف می‌شوند، لُچ می‌مانند، گرسنه می‌مانند، هیچ چیز ندارند، همین مسئولیت به دوش طالبان است، مردم هیچ کار و باری ندارند و روز تا شب در خانه اند، هیچ چیز به خوردن ندارند."

یک تن از زنان دیگر که کودکانش را به یکی از کلینیک‌های ولایت ننگرهار بخاطر درمان و گرفتن شیر آورده به رادیو آزادی می‌گوید:

"از غریبی نشسته ام، والله اگر از مستی نشسته باشم، این کودکان ما گرسنه اند، این یکی سه سال است راه نمی‌رود، به شفاخانه آوردم که دوا و شیر برای‌شان بدهند، این روز ۲۱م است که این‌جا نشسته ام."

نگرانی از شدت فقر و گرسنگی در حالی در میان مردم بیشتر از پیش افزایش یافته که حکومت طالبان کار زنان افغان در دفاتر سازمان ملل را منع کرده است.

بسیاری از کودکان فقیر و خانواده های شان در افغانستان به کمک های سازمان ملل ونهاد های خیریه بین المللی وابسته اند
بسیاری از کودکان فقیر و خانواده های شان در افغانستان به کمک های سازمان ملل ونهاد های خیریه بین المللی وابسته اند

مسئولان سازمان ملل متحده گفته اند بدون همکاران زن‌٬ ممکن نیست بتوانند به افغانان کمک‌رسانی کنند.

کاترین راسل مسئول اجرایی یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در بیانیه‌ای گفته است تصمیم تازه حکومت طالبان منجر به فاجعه انسانی، مرگ کودکان بیشتری، و به قیمت جان کودکان در افغانستان تمام خواهد شد.

امسال ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه و حمایوی ضرورت دارند که ۱۵ میلیون آن کودکان اند.

او همچنان گفته که این تصمیم طالبان تجاوز دیگری به حقوق اساسی زنان است و ارسال کمک‌های بشردوستانه را در سراسر کشور تضعیف می‌کند.

راسل در بیانیه‌اش همچنان گفته که امسال ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه و حمایوی ضرورت دارند که ۱۵ میلیون آن کودکان اند.

مسئول اجرایی یونیسف در این بیانیه‌ای خود تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان افغان با دفاتر سازمان ملل به شمول صندوق حمایت از کودکان را غیر معقول خوانده است.

یونیسف یکی از نهاد های بزرگ کمک کننده در بخش حمایت از اطفال در افغانستان بوده است که بخش اعظم پروژه های آن به وسیله کارمند زن اجرا می شد
یونیسف یکی از نهاد های بزرگ کمک کننده در بخش حمایت از اطفال در افغانستان بوده است که بخش اعظم پروژه های آن به وسیله کارمند زن اجرا می شد

یونیسف در بیانیه‌اش به نقل از راسل نوشته :

"زنان افغان رگ حیات کمک‌های بشردوستانه ما هستند. آنان بسیار ماهر هستند و به طور منحصر به فردی به آسیب پذیرترین افغانان، از جمله کودکان و زنان، بیماران و سالمندان و همچنین کسانی‌که دارای معلولیت هستند، دسترسی دارند، آنان به جمعیت‌های دسترسی دارند که همکاران مرد نمی‌توانند به آنان دسترسی پیدا کنند. آنان متخصصان تغذیه، سلامت جامعه و رضاکاران اجتماعی، معلمان، واکسیناتوران، نرس‌ها، داکتران و بسیاری موارد دیگر هستند".

یونیسف می‌گوید، این سازمان در نظر دارد امسال برای ۱۹ میلیون افغان در بخش‌های تداوی کودکان سوء تغذیه، توزیع لباس گرم به خانواده‌ها و دسترسی به آب آشامیدنی صحی، واکسین‌ها و دیگر موارد صحی ضروری خدمات ارائه کند.
اما به گفته مسئولان این سازمان کار همکاران محلی زن صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف برای رساندن این کمک‌ها حیاتی است.

مسئول اجرایی یونیسف از حکومت طالبان خواسته که ممنوعیت‌های کار و تحصیل و آموزش دختران را بردارد.

حکومت طالبان تا کنون پاسخ امیدوار کننده‌ای به نگرانی‌های بین‌المللی و داخلی در مورد افزایش ناداری و احتمال فاجعه انسانی در پی ممنوعیت کار زنان با دفاتر سازمان ملل متحد ارائه نکرده است.

XS
SM
MD
LG