لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

واکنش های به ممنوعیت کار زنان در افغانستان؛ ملل متحد: « زنان را هدف قرار ندهید!»


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

به ادامهٔ واکنش‌ها در مورد ممنوعیت طالبان بر کار زنان در اداره‌های مربوط به سازمان ملل متحد، ریچارد بنیت گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان و کارشناسان این سازمان می‌گویند، طالبان باید هدف قرار دادن زنان را متوقف کنند.

این کارشناسان ناوقت روز پنجشنبه طی یک اعلامیه گفته اند که طالبان این تصمیم‌شان را هرچهٔ زودتر پس بگیرند، زیرا به‌گفتهٔ آن‌ها، ادامهٔ هدف قرار دادن زنان، حذف و منزوی ساختن‌ آن‌ها زندگی تمام افغان‌ها و آیندهٔ افغانستان را با خطر روبه‌رو می‌کند.

کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار می‌دهند که محدودیت اخیر طالبان، بالای افغان‌ها و امور بشری تأثیر منفی دارد و همچنان به رسانیدن کمک‌های بشری به میلیون‌ها افغانی که به کمک‌های عاجل نیاز دارند، آسیب خواهد رساند.

به‌گفتهٔ آن‌ها این وضعیت بیشتر زنان و دختران را متأثر ساخته است.

ریچارد بنیت گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان
ریچارد بنیت گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان

آن‌ها می‌گویند، محدودیت اخیر تبعیض و حملهٔ مستقیم بر زنان است و در تضاد کامل با ارزش‌ها و اصول منشور سازمان ملل متحد، اعلامیه‌ای جهانی حقوق بشر و تواق‌های جهانی حقوق بشر است.

کارشناسان سازمان ملل متحد در این اعلامیه‌ای شان از جامعهٔ جهانی خواسته اند که در کنار زنان و دختران افغان بایستند و از هر راه ممکن استفاده کنند تا طالبان را قانع بسازند که رویکرد به‌گفتهٔ آن‌ها غیر قابل قبول‌شان را با زنان متوقف کنند.

در همین حال، وزارت خارجهٔ امریکا نیز نقش زنان در امور حقوق بشری را مهم عنوان کرده است.

ودانت پاتیل معاون سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت:

"زنان در همه جهان در امور بشردوستانه و جامعه مدنی سهم اساسی دارند، به ویژه در افغانستان، تنها زنان می‌توانند که به بعضی از افراد بسیار آسیب‌پذیر دسترسی پیدا کنند، زیرا سرپرستی بیشتر از خانواده‌های آسیب‌دیده را زنان دارند و کارکنان مرد کمک‌رسان نمی‌توانند به «خانه‌ها» بروند."

توماس ویست نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان
توماس ویست نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان

در همین حال توماس ویست نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان و لانا زکی نسیبه نمایندهٔ امارات متحدهٔ عربی در سازمان ملل متحد در دیدار شان ناوقت روز پنجشنبه در مورد وضعیت افغانستان صحبت‌ کرده‌اند.

نمایندگی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد در تویتر خود به نقل از خانم نسیبه نوشته که اکنون بیش از هر زمان دیگری باید به سمت یک راهکار واحد بین‌المللی حرکت کرد که بر اساس آن حقوق اولیه زنان و دختران افغان حفظ شود و مشارکت کامل آن‌ها در تمام عرصه‌های زندگی عمومی را تأمین کند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های ما پاسخ نداد.

شماری از مردم می‌گویند، این تصمیم طالبان زندگی مردمی را که هنوز هم بر کمک‌های بشری استوار اند با چالش‌های سخت اقتصادی روبه‌رو کرده‌است.

مرضیه باشندهٔ ننگرهار و لیدا باشندهٔ کابل به رادیو آزادی گفتند:

"از زمانی‌که کمک‌های بشری متوقف شده، فاجعهٔ بشری در افغانستان به وجود آمده، با گذشت هر روز فقر و بی‌چاره‌گی بیشتر می‌شود، زیرا دست زنان از کار گرفته شده است."

"در حالی‌که افغانستان از لحاظ اقتصادی با بحران مواجهٔ است، اگر محدودیت به کار زنان همین‌گونه ادامه پیدا کند و ممکن سازمان ملل متحد در این مورد واکنش جدی نشان بدهد که به علت آن مشکلات اقتصادی و سیاسی در افغانستان بیشتر خواهد شد."

در عدم موجودیت زنان کارمند در ادارات امداد رسان٬ بیشترین آسیب را زنان و کودکان متحمل میشوند
در عدم موجودیت زنان کارمند در ادارات امداد رسان٬ بیشترین آسیب را زنان و کودکان متحمل میشوند

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما)، روز سه شنبه هفتهٔ روان گفت که مقامات طالبان هشدار داده‌اند که هیچ زنی اجازهٔ کار با سازمان ملل متحد در افغانستان را ندارد.

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که در این مورد با مقام‌های طالبان در کابل صحبت می‌کنند و می‌خواهند در مورد وضاحت کسب کنند که چرا کارکنان زن سازمان ملل متحد ار از کار منع کرده‌اند، اما هنوز این‌که آیا این دیدار انجام شده یا خیر جزئیات داده نشده است.

حکومت طالبان در گذشته نیز در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲ میلادی بر کار زنان در همه اداره‌های ملی و بین‌المللی غیر دولتی محدودیت شدید وضع کردند که به علت آن شماری از اداره‌های کمک‌رسان فعالیت‌شان را در افغانستان متوقف کردند، اما طالبان باز هم تصمیم‌شان را تغیر نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG