لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

یوناما: برای رهایی فعالین مدنی با طالبان در تماس هستیم


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان ( یوناما) از گزارش رهایی نرگس سادات و ذکریا اصولی از بند طالبان استقبال می کند ولی همچنان از بازداشت بی دلیل شماری از فعالان جامعه مدنی افغانستان نگران است.

یوناما در تویت روز دوشنبه خود افزود که در این جمله کسانی هم بازداشت شده اند که برای حقوق زنان و دختران صدا بلند کرده اند و از برخی آنها با گذشت چندین ماه هیچ اطلاعی در دست نیست.

دفتر ملل متحد می گوید که به تماس های خود با حاکمان فعلی دربارۀ این قضیه ها ادامه می دهد اما با وجود درخواست های مداوم از عدم ارائه معلومات ازسوی آنها نا امید شده است .

ملل متحد خواستار رهایی فوری همه کسانی شده که خود سرانه بازداشت شده اند و تاکید می کند که هیچ افغانی نباید به خاطر استفاده از حق آزادی بیان بازداشت شود .

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در فغانستان از رهایی دو فعال مدنی استقبال کرده است
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در فغانستان از رهایی دو فعال مدنی استقبال کرده است


منابع آگاه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفتند که نرگس سادات، یکی از زنان معترض به روز دوشنبه از بند طالبان به قید ضمانت رها شد.

طالبان نرگس سادات و ذکریا اصولی را به تازه گی رها کرده اند٬ اما شمار دیگر از فعالین هنوز هم در بند طالبان اند

برخی رسانه‌های محلی هم به نقل از برادر ذکریا اصولی، گزارش دادند که این استاد پوهنتون پیش از چاشت دوشنبه از زندان طالبان رها شده است.

در روزهای اخیر گزارش‌های مبنی بر وخیم بودن وضعیت صحی ذکریا اصولی نیز نشر شده بود.

همچنین در هفتۀ گذشته خانواده موسی شاهین از وخامت وضعیت صحی وی به رسانه‌ها گفته بود.


بر بنیاد گزارش‌ها، موسی شاهین، آوازخوان محلی که در بند طالبان است، به بیماری گُرده دچار شده است.

این درحالیست که هنوز هم مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش، مرتضی بهبودی، خبرنگار، سبحان‌الله سبحانی و کاظم امینی استادان پوهنتون٬ ، الهه دلاورزی و برخی دیگر هنوز هم در بند طالبان اند و خبری از سرنوشت آنان نیست.

XS
SM
MD
LG