لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

کمیته حفاظت از خبرنگاران خواهان رسیده‌گی به وضعیت خبرنگاران افغان در پاکستان گردید


عده یی از پناهجویان افغان به شمول خبرنگاران و اعضای خانواده های شان که از حدود یک و نیم سال به این طرف در پاکستان زنده گی می کنند
عده یی از پناهجویان افغان به شمول خبرنگاران و اعضای خانواده های شان که از حدود یک و نیم سال به این طرف در پاکستان زنده گی می کنند

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران (CPJ) می‌گوید، خبرنگاران افغان در پاکستان با مشکلات زیادی از جمله نبود کار و درآمد، نداشتن اسناد قانونی، نگرانی بازداشت از سوی پولیس و مشکلات روحی و روانی روبه‌رو هستند.

برخی از این خبرنگاران به کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته اند که برای تمدید ویزه باید هزینه‌های گزافی را بپردازند که از توان آنها نیست و رسیدگی به درخواست‌هایشان نیز ماه‌ها طول می‌کشد.

در گزارش این کمیته آمده است، کسانی که ویزۀ معتبر ندارند، از ترس این که از سوی پولیس بازداشت شوند، در خفا زندگی می‌کنند.

پس از سقوط نظام جمهویت در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ و به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان، ده‌ها خبرنگار به دلیل مشکلات امنیتی افغانستان را ترک کردند و بیشتر شان به کشورذهای ایران و پاکستان رفته اند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران در نیویارک مستقر است و در جریان بیست سال گذشته به صورت متواتر با خبرنگاران و رسانه های افغانستان نیز در ارتباط بوده است
کمیته حفاظت از خبرنگاران در نیویارک مستقر است و در جریان بیست سال گذشته به صورت متواتر با خبرنگاران و رسانه های افغانستان نیز در ارتباط بوده است

بر اساس یافته‌های کمیته حفاظت از خبرنگاران که مقر آن در نیویارک است، تخمین شده که در حال حاضر حداقل ۱۵۰ خبرنگار افغان در پاکستان بسر می‌برند.

این کمیته از سفارتخانه‌های کشورها خواسته تا درخواست‌های اسکان مجدد خبرنگاران در معرض خطر را در اولویت قرار دهند.

عبدالله ولی زاده: خبرنگاران افغان در پاکستان با مشکلات جدی روانی و بی سرنوشتی مواجه هستند

شماری از خبرنگاران افغان که در پاکستان هستند نیز به رادیو آزادی می‌گویند، با مشکلات زیادی شب و روزشان را سپری می‌کنند.

عبدالله ولی‌زاده یکی از خبرنگاران افغان است که چندین ماه می‌شود به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان به پاکستان رفته است.

ولی‌زاده می‌گوید که او و دیگر خبرنگاران افغان در پاکستان با مشکلاتی زیادی روبه‌رو هستند.

او در صحبت با رادیوآزادی گفت که نبود اسناد قانونی، کار و درآمد و تشویش بی‌سرنوشتی از مشکلات اند که با آن روبه‌رو هستند:

"مشکل دوم بحث مالی است که خبرنگاران با آمدن به پاکستان و دور شدن از افغانستان کارشان را ازدست داده اند و امروز بیکار اند و در بدترین حالت قرار دارند، بحث سوم مشکل روحی و روانی است که ناشی از بی‌سرنوشتی است و بحث چهارم فرزندان‌شان از درس و تعلیم باز مانده اند."

عده یی از خبرنگاران زن و فعالین افغان که در پاکستان به سر می برند
عده یی از خبرنگاران زن و فعالین افغان که در پاکستان به سر می برند

رضا پارسا، یکی دیگر از خبرنگاران افغان در پاکستان می‌گوید، که مدت اعتبار ویزه‌اش در حال تمام شدن است و نگران است که مبادا توسط پولیس پاکستان دوباره به افغانستان باز گردانده شود.

وی گفت که نگران آیندۀ فرزندانش است که در حالت بی‌سرنوشتی و به دور از درس و تعلیم بسر می‌برند:

"ویزۀ من در حال تمام شدن است، تشویش من این است که ویزۀ خانم و دو فرزندم تمام شده و از جریمه هم گذشته است و اگر من بتوانم ویزۀ یکی از کشورها را بگیرم تشویش دارم که چگونه از کشور پاکستان بیرون شوم. ما به آسانی گشت و گذار کرده نمی‌توانیم و هر لحظه و ثانیه هراس این را داریم که با پولیس پاکستان روبه‌رو شویم که از ما پول بگیرد یا زندانی بسازد."

خبرنگارانی که در پاکستان اند می‌گویند که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌توانند دوباره به افغانستان برگردند.

این خبرنگاران به رادیو آزادی گفتند که قصد رفتن به کشورهای دیگر را دارند و امیدوار اند که روند انتقال‌شان به کشورهای اروپایی و امریکا به زودی تمام شود تا پاکستان را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG