لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

امینه محمد:دست کشیدن از حقوق زنان در افغانستان انتخاب نیست


امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

امینه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید که دست کشیدن از حقوق زنان در افغانستان انتخاب نیست.

بانو محمد روز چهارشنبه در ویدئویی در صفحه توییتر خود با اشاره به زنان افغان نوشته که آنان همیشه حقوق زنان را در اولویت قرار می‌دهند و اگر روی این موضوع تمرکز کنند، پیشرفتی زیادی خواهند داشت.

او بر توجه بیشتر به زنان و حقوق آنان تأکید کرده و افزود که اگر آنان به افغانستان توجه کنند، به این معناست که به بسیاری از حقوق زنان توجه کرده اند.

این در حالیست که طالبان در روز سوم ماه اپریل زنان را از کار در دفاتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) منع کردند.

پیش از این نیز طالبان کار زنان در بیشتر اداره‌های دولتی و غیردولتی را منع کرده بودند.

به همین ترتیب، مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها را به روی دختران بسته اند.

شیبه کهیز، فعال حقوق زن در صحبت با رادیو آزادی انتقاد می‌کند که جامعۀ جهانی حقوق زنان در افغانستان را تنها از طریق نوشتن و صحبت در دنیای مجازی می‌خواهد.

به گفتۀ بانو کهیز، جامعۀ جهانی باید برای هماهنگی با زنان افغانستان گام‌های عملی بردارد و طالبان را تحت فشار قرار دهد تا نیمی از جامعه را که زنان هستند از حقوق اساسی و شرعی‌شان محروم نکنند:
"در واکنش‌ها، توییت‌ها و پست‌های دنیای مجازی هیچ کاری انجام نمی‌شود. هر بار که پستی در مورد حمایت از حقوق زنان منتشر می‌شود، ممنوعیت جدیدی از طرف طالبان صادر می‌شود. جامعۀ جهانی باید با طالبان نشست داشته باشد و صحبت کند. باید حقوق زنان را مطالبه کنند، آنها را تحت فشار قرار دهند، اما فقط کار آنها را در رسانه‌های اجتماعی محکوم می‌کنند."

حکومت طالبان در ماه دسمبر سال گذشته میلادی دروازه پوهنتون ها را به روی دختران بست
حکومت طالبان در ماه دسمبر سال گذشته میلادی دروازه پوهنتون ها را به روی دختران بست

این انتقادات در حالی مطرح می‌شوند که در گذشته دو هیئت بلندپایه سازمان ملل متحد که یکی از آنها به ریاست امینه محمد به افغانستان سفر کردند و با مقامات حکومت طالبان در مورد حقوق پایمال شده زنان افغان گفتگو کرده اند، اما تا به حال تصمیم طالبان تغییر نکرده و در کنار آن محدودیت‌ها بیشتر شده است.

توماس نیکلاسن، نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا در امور افغانستان نیز در جریان سفرهای خود به افغانستان، این موضوع را با مقامات طالبان در میان گذاشته است.

عاقله مایار: ممنوعیت‌ها باعث شده است که یک زن فقط در خانۀ خودش زندانی‌شود

عاقله مایار، دانشجوی یکی از پوهنتون‌های خصوصی می‌گوید که حکومت طالبان افغانستان را به زندان زنان افغان تبدیل کرده است و آنها در چهار دیواری خانه‌هایشان زندانی هستند:
"از زمان آمدن طالبان، محدودیت‌ها بر زنان افزایش یافته است، آنها را از مکتب، پوهنتون و کار منع کرده اند. همه این ممنوعیت‌ها باعث شده است که یک زن فقط در خانۀ خودش زندانی‌شود. خودتان فکر کنید چقدر سخت تمام می‌شود."

اما طالبان همواره گفته اند که بر اساس شریعت اسلامی به حقوق زنان پایبند هستند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه در یک خبرنامۀ جدید که در صفحۀ توییتر خود منتشر کرد، بار دیگر به همین موضوع اشاره کرد و گفت که آنان متعهد به تأمین حقوق همه مردم افغانستان در چارچوب ارزش های دینی و فرهنگی هستند.

قابل ذکر است که طالبان در کنار نقض حق تحصیل و کار زنان، محدودیت‌های زیادی را نیز در سایر بخش‌ها بر آنان اعمال کرده اند.

حکومت طالبان در اعلامیه‌های مختلف زنان را از رفتن به پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی و حمام‌های عمومی منع کردند، حجاب را بر آنان اجباری و سفر در مسافت طولانی بدون محرم شرعی آنان را منع کردند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG