لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

هشدار وزیر دفاع پاکستان: "پناهگاه های تروریستان" در افغانستان را هدف قرار می‌دهیم


خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان
خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان می‌گوید در سفرش در ماه فبروری به کابل به رهبران طالبان هشدار داده که اگر نتوانند جنگجویان ضد پاکستان را مهار کنند، به "مخفیگاه‌های تروریستان" در داخل افغانستان حمله خواهند کرد.

او در مصاحبه تازه‌اش با صدای امریکا افزوده که به رهبران طالبان یادآوری کرده که به تعهدات امنیتی فرامرزی خود عمل و تروریستان را از استفاده از خاک افغانستان برای برنامه‌ریزی و انجام حملات به پاکستان منع کنند.

او افزوده است: "اگر این کار انجام نشود، در مقطعی باید به برخی اقدامات متوسل شویم که قطعاً - هر کجا [تروریست‌ها]، پناهگاه‌هایشان در خاک افغانستان باشند، باید به آن‌ها ضربه بزنیم. ما باید به آن‌ها ضربه بزنیم زیرا نمی‌توانیم این وضعیت را برای مدت طولانی تحمل کنیم."

پاکستان مدعی است که رهبری تحریک طالبان پاکستان پس از عملیات نظامی چند سال پیش پاکستان در مناطق قبایلی مجبور به فرار به افغانستان شده‌اند و اکنون از افغانستان بر این کشور حمله می‌کند.

آقای آصف ادعا کرده که رهبری حکومت طالبان در افغانستان "به خوبی" به هشدار اخیر پاکستان پاسخ داده و باور دارد که در تلاش اند تا از تی‌تی‌پی یا طالبان پاکستانی جدا شوند.

از ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد پرسیدیم، پاسخ نداد اما پیش از این بارها تأکید کرده که به هیچ‌کسی اجازه داده نمی‌شود تا از خاک افغانستان بر ضد سایر کشورها استفاده شودږ

او همچنان ادعاها در مورد حضور طالبان پاکستانی و موجودیت مخفیگاه‌های آنان در این کشور را رد کرده است.

اما به اساس یک گزارش سال ۲۰۲۲ روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال نور ولی محسود رهبر طالبان پاکستانی گفته بود که با هیچ مقاومت یا مخالفتی از جانب طالبان افغان روبه‌رو نیستند.

از سوی هم احمد سعیدی از آگاهان سیاسی می‌گوید از این‌که پاکستان از عدم همکاری حکومت طالبان در افغانستان برای تأمین آتش‌بس میان پاکستان و طالبان پاکستانی نا امید شده مصمم است پناهگاه‌های آنان را اگر در خاک افغانستان باشد، مورد حمله قرار بدهد.

اما تمیم عاصی از آگاهان سیاسی دیگر می‌گوید پاکستان از لحاظ اقتصادی آماده جنگ و تقابل مستقیم با تی‌تی‌پی در داخل افغانستان نیست.

تمیم عاصی آگاه مسایل سیاسی
تمیم عاصی آگاه مسایل سیاسی

تمیم عاصی در صحبت با رادیو آزادی گفت پاکستان هنوز ابزاری را برای فشار آوردن بر حکومت طالبان در افغانستان دارد: "پاکستان از نقطه نظر اقتصادی برای یک جنگ طویل‌المدت فرسایشی آماده نیست و در عین وقت تجارت و دسترسی به آسیای مرکزی برای پاکستان محدود خواهد شد، مشکلات نظامی و امنیتی در پاکستان زیاد خواهد شد و یک هرج و مرج را در پاکستان ایجاد خواهد کرد و پاکستان به هیچ وجه و هیچ قیمتی نمی‌خواهد که به طرف یک جنگ نیابتی برود و تقابل مستقیم با تی‌تی‌پی و در عین حال متقابلاً ناامنی در افغانستان زیاد خواهد شد."

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، پاکستان شاهد تشدید حملات تروریستی تحریک طالبان پاکستان یا تی‌تی‌پی بوده است.

حکومت طالبان در افغانستان پیش از این بین حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی به هدف رفع مخالفت‌ها میانجی‌گری کرده که آتش‌بس کوتاه مدتی را بین حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی در پی داشت و حکومت طالبان این تلاش را همدردی و به هدف تأمین ثبات در منطقه خوانده است.

XS
SM
MD
LG