لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

یک صراف در ولایت خوست از سوی افراد مسلح به قتل رسید


شهر خوست - عکس از آرشیف
شهر خوست - عکس از آرشیف

افراد مسلح صبح روز چهارشنبه در مرکز ولایت خوست بر یک صراف بنام احمد شاه حمله کرده و نامبرده را به قتل رساندند.

نظیف‌الله رئیس اتحادیه صرافان خوست با تأیید این رویداد می‌گوید که وی صبح وقت زمانی به قتل رسید که مصروف باز کردن دکان صرافی‌اش بود.

نظیف‌الله می‌گوید: "احمد شاه می‌خواست که دکان خود را باز کند، در این وقت دزد‌ها که سلاح و ولچک را هم با خود داشتند بر احمد شاه حمله کرده، زمانی‌که می‌خواستند دست‌های احمد شاه را با ولچک بسته کنند، او برخورد فزیکی با ایشان کرده و آن‌ها بالایش شلیک کردند و صراف ما کشته شد."

مستغفر گربز سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت خوست هم با تأیید این رویداد به رادیو آزادی گفت که در مورد این رویداد تحقیق می‌کنند.

در کنار ولایت خوست ادعا می‌شود که چاشت روز سه شنبه نیز تلاش شده بود تا یک صراف را از ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا اختطاف کنند.

یک باشنده محل به شرط افشا نشدن نام و هویتش این موضوع را با رادیو آزادی شریک کرده، اما تا هنوز از سوی کدام مرجع رسمی تأیید نشده است.

اتحادیه صرافان افغانستان هم تأیید می‌کند که اخیراً رویدادهای قتل و اختطاف صرافان بیشتر شده‌است.

عبدالرحمن زیرک سخنگوی این اتحادیه در صحبت با رادیو آزادی از حکومت طالبان خواست تا به امنیت صرافان توجه جدی داشته باشد: "در این اواخر این‌گونه رویدادها هم در کابل و هم در ولایات زیاد شده‌است، هرچند از یک طرف ارگان‌های امنیتی تلاش می‌کنند که جلو اختطاف‌چیان انسان، افراد مسلح غیر مسئول و دزدها را بگیرند، اما باز هم متأسفانه که این‌گونه رویدادها وجود داد، خواست ما از ارگان‌های امنیتی این است که یک توجه ویژه به زندگی تاجران و صرافان داشته باشند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان اما می‌گوید که قبلاً هم از این‌گونه رویدادها جلوگیری کرده اند و حالا هم برای تأمین امنیت صرافان تلاش می‌کنند:
"از بیشتر این‌گونه رویدادها جلوگیری شده‌است، بیشتر اختطاف‌چیان انسان، دزدان و مجرمان بازداشت شده و به پنجه قانون سپرده شده‌اند و باندهای‌شان از بین رفته است، گاهگاهی هم این‌گونه رویدادها در کمتر موارد رخ می‌دهد که کار برای جلوگیری آن ادامه دارد."

قابل یادآوریست که یک ماه قبل یک صراف به نام راج ولی در ولایت ننگرهار کشته شد، آن زمان برادر راج ولی در صحبت با رادیو آزادی ادعا کرد که وی از سوی استخبارات طالبان بازداشت و کشته شده‌است، اما مقام‌های طالبان در مورد این ادعا چیزی نگفتند.

رویدادهای قتل و اختطاف صرافان در حالی بیشتر شده که به تاریخ ۲۱ حمل اداره ارزیابی نفوس جهانی در گزارش خود گفت که افغانستان به دلیل داشتن جرایم جایگاه چهارم را در سطح کشورهای جهان دارد.

به اساس این گزارش فساد، قتل،کشتارهای هدفمند، قاچاق مواد مخدر، اختطاف انسان‌ها و پول‌شویی هنوز هم در افغانستان جریان دارد.

XS
SM
MD
LG