لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

روزنامه میل آنلاین: رهبر طالبان در پیام خود به موضوع بحران بشری در افغانستان اشاره نکرد


تصویر منسوب به ملا هبت الله در کنار بیرق گروه طالبان
تصویر منسوب به ملا هبت الله در کنار بیرق گروه طالبان

روزنامه میل آنلاین

  • روزنامه میل آنلاین بریتانیا یک مطلب خبرگزاری اسوشیتد پرس را به نشر رسانده که در آن در مورد پیام صوتی اخیر رهبر طالبان ملاهبت الله آخوندزاده٬ سخن گفته می شود. در مطلب میخوانیم که رهبر طالبان٬ ندرتأ دیده میشود و از ظاهر شدن در بین مردم و رسانه ها هم خود داری میکند.

او از زمانی بازگشت طالبان به قدرت یک بار به کابل سفر کرده ولی باز هم در رسانه ها ظاهر نشده است . به نوشته مطلب از او صرف یک تصویر وجود دارد که به سالها قبل مربوط میشود.

این بار به نوشته روزنامه سخنگوی طالبان ذبیح مجاهد صدای او را در تویتر خود نشر کرده که گفته است اگر عدالت نباشد، و ظلم ، غرور، قتل و انتقام و کشتارهای بدون محاکمه دوام کند٬ مملکت برباد خواهد شد.

در مطلب آمده است که آقای مجاهد نگفته که این پیام صوتی رهبر طالبان چه وقت، در کجا و به چه مناسبی نشر شده .

در مطلب از قول نویسنده احمد رشید که چندین کتاب از جمله کتابی را در مورد طالبان و افغانستان نوشته آمده است که می گوید هیچ دلیلی برای نشر این پیام ذکر نشده و در خود این پیام هم به هیچ یک از موضوعات که طالبان با آن مقابل هستند اشاره نشده است٬ بطور مثال حقوق زنان و بحران عمیق بشری که افغانستان به آن رو به روست.

به گفته احمد رشید ملا هبت الله در این سخنرانی خود موضوعاتی را انتخاب کرده که برای طالبان مهم است و به حیات روزمره مردم عام بی ارتباط می باشد. احمد رشید می افزاید که برای مردم این عمل غیر طبیعی است و آنها گیچ خواهند بود که رهبر طالبان با چنین پیام چه هدفی داشت و چه را می خواست به مردم توضیح کند، زیرا به نوشته روزنامه ملا هبت الله خود را در بین چند عالم دینی که مخالف تعلیم و کار زنان هستند در مرکز ولایت کندهار محصور کرده است.

نشر پیام صوتی رهبر طالبان در بسیار رسانه های دیگر جهانی هم انعکاساتی داشته است.

روزنامه اندیپندنت

  • اما روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا به یک مشکل دیگر که افغانهای مهاجر در این کشور به آن رو به رو میباشند توجه کرده است.

روزنامه می نویسد اعضای ارشد حزب محافظه کار بریتانیا از صدر اعظم این کشور ریشی سوناک خواسته اند که به گفته آنها به قهرمانان جنگ در افغانستان یعنی افغانهای که به قوای بریتانیائی در ۲۰ سال جنگ کمک کرده اند، پناه بدهد.

رهبر سابق حزب محافظه کار٬ آین دنکن سمیت٬ خواهان نرمش در برابر سابقه داران افغان در این جنگ شد و از حکومت بریتانیا خواست که وظیفه اخلاقی خود را در برابر کسانی که در پهلوی قوای بریتانیائی در افغانستان قرار داشتند، به جا آورد.

اعضای دیگر ارشد پارلمان از حزب محافظه کار مانند فلیک دراموند، توبایس ایلوود و هم چنان عضو حزب کار گر در پارلمان بریتانیا کلایف لوئیس همه دست به دست هم داده خواسته اند حکومت بریتانیا را تحت فشار قرار بدهند که با سرنوشت پناهجویان افغان مخصوصا کسانی که با قوای بریتانیا در افغانستان همکاری کرده اند ، بازی نکند.

به نوشته اندپندنت صدر اعظم این کشور سوناک گفته است اطمینان حاصل خواهد کرد که وزارت داخله حکومتش یک بار دیگر این قضیه را برسی نماید. اما دفتر صدرات بریتانیا در باره کدام قضیه مشخص سخن نگفته است.

XS
SM
MD
LG