لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

سازمان جهانی صحت از افزایش بیماری سوءتغذیه در افغانستان هشدار داد


یک کودک مبتلا به بیماری سوءتغذیه در کابل - عکس از آرشیف
یک کودک مبتلا به بیماری سوءتغذیه در کابل - عکس از آرشیف

برخی از خانواده‌ها در افغانستان می‌گویند به سبب کمبود شیر و مواد غذایی، نوزادان و کودکان‌شان مبتلا به سوء تغذیه شده‌اند.

یلدا که مادر سه فرزند است می‌گوید به دلیل این‌که نتوانسته برای کودک شش ماهه‌اش شیر فراهم کند کودکش دچار سوء تغذیه شده‌است.

یلدا می‌گوید: "یک دخترک چوچه ام مریض [سوء تغذیه] است که دلم برایش بسیار ناآرام است، وزن نمی‌گیرد، شش ماهه است، اما پنج کیلو وزن‌اش است، نزد داکتر برده بودم گفت تداوی را برایش شروع می‌کنم، یک قلم دوا داد که آن هم تمام شده باید باز هم نزد داکتر ببرمش."

در عین حال پدری که سه فرزند دارد و نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود می‌گوید از این‌که نتوانسته برای فرزندانش مواد غذایی کافی آماده کند پسر سه ساله‌اش به سوء تغذیه دچار شده است: "یک پسرم مبتلا به سوء تغذیه است، داکتر می‌گوید غذا در اوقاتش منظم نمی‌رسد، با کمبود مواد غذایی مواجه است. داکتر می‌گوید از این‌که نتوانسته ام برایش درست رسیدگی کنم به این مریضی دچار شده است، دیگر طفل‌هایم هم لاغر، لاغر هستند، اما خوب هستند."

این در حالی‌ست که سازمان جهانی صحت هشدار می‌دهد که انتظار می‌رود در سال جاری میلادی بیش از ۸۷۵ هزار کودک در افغانستان از سوء تغذیه شدید رنج ببرند.

این سازمان ارقام جدید احتمالی کودکان مبتلا به سوء تغذیه در سال ۲۰۲۳ در افغانستان را به روز چهارشنبه با نشر تویتی ارائه کرده است.

یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در کابل - عکس از آرشیف
یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در کابل - عکس از آرشیف

در عین حال سازمان جهانی صحت دو روز پیش از این گفته که روزانه ۱۶۷ نوزاد در نتیجه مرگ‌ومیر قابل پیش‌گیری و درمان در افغانستان جان می‌دهند، اما وزارت صحت عامه حکومت طالبان آن را رد کرد.

این سازمان همچنان تأثیر ناامنی غذایی حاد در افغانستان را ویران‌گر خوانده و اعلام کرده که ۲۰ میلیون نفر در معرض خطر سوء تغذیه، بیماری‌های عفونی و سایر مشکلات صحی قرار دارند.

یک روز پیش از این شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی با آن‌که در مورد تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در سال جاری در افغانستان معلومات نداده، اما میزان سوء تغذیه در افغانستان را کم‌تر از ارقام ارائه شده خوانده گفته در سال گذشته میلادی فقط ۵۰۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه شدید در این کشور ثبت شده‌اند.

اما چندی قبل برنامه جهانی غذا رقم کودکان زیر سن پنج سال مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان را ۴ میلیون خوانده بود.

بر اساس گزارش‌ها، کاهش میزان کمک‌های جهانی با افغانستان پس از برگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱ و سپس تعلیق و توقف فعالیت برخی نهادهای امداد رسان به دلیل منع کار زنان در این نهاد ها در سال ۲۰۲۲، از دلایل عمدۀ اند که سبب شده ارقام کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی به طور فزاینده‌یی افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG