لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۷

کمک های غذایی سازمان ملل در افغانستان؛ مردم از توزیع غیر عادلانه کمک ها شکایت دارند


روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل برای مردم در افغانستان
روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل برای مردم در افغانستان

در حالی‌که برنامهٔ غذایی جهان (دبلیو اف پی) از نیاز به کمک فوری به نیازمندان در افغانستان خبر می‌دهد، برخی از مردم نیازمند نیز از عدم رسیدن این کمک‌ها شکایت دارند.

اسدالله ۲۶ ساله باشندهٔ ساحهٔ خواجه‌بغرای ولایت کابل است. اسدالله می‌گوید، در حال حاضر بی‌کار است و در خانهٔ کرایی زندگی می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت، چندین بار برای درخواست کمک به دفاتر مربوطه مراجعه کرده، اما هیچ کمکی دریافت نکرده است.او می‌افزاید:

"کمک به کی می‌رسد؟ به رئیس صاحبان می‌رسد، کسانی‌که بلند منزل دارند، خانه شخصی از خود دارند به آن‌ها می‌رسد، اما به کرایه‌نشین و مستحق نمی‌رسد، اما ما که می‌رویم می‌گویند شما خانه ندارید، وقتی ما خانه نداریم از این معلوم می‌شود که به پول‌داران می‌رسد، اگر می‌خواهند که غریب پایمال نشود، گرسنه نمانند، به این هم ضرورت نداریم که دو بوجی آرد را بیاورند و ۵۰ خانواده را جنگ بندازند، می‌دهند درست به غریب مکمل کمک کنند."

در برخی از مناطق مردم شکایت دارند که میزان کمک ها اندک است و بیشتر افراد غیر مستحق از آن مستفید می شوند
در برخی از مناطق مردم شکایت دارند که میزان کمک ها اندک است و بیشتر افراد غیر مستحق از آن مستفید می شوند

عبدالواسع ۶۶ ساله از دیگر باشنده‌گان ساحهٔ خواجه بغرای کابل است که می‌گوید، در بدل سه هزار افغانی در یکی از خانه‌ها کار می‌کند و پسر اش که باید درس بخواند برای پیدا کردن لقمه نانی موترشویی می‌کند. او نیز در صحبت با رادیو آزادی از عدم دریافت کمک‌های بشری شکایت دارد:

"در یک خانه من کار می‌کنم، در بدل سه هزار افغانی، یک پسر خوردم موترشویی می‌کند، در این کوچه که من زندگی کردیم، تا حال من هیچ کمکی نگرفتیم، آمدن را آمده به پنج نفر شش نفر کسانی‌که پول، خانه، موتر دارند، به آن‌ها داده شده، اما به غریب نی."

۲۸،۳ میلیون نفر یعنی دو سوم از جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۳ نیاز به کمک‌های بشری فوری دارند.

در همین حال، یکی از باشندگان ولایت خوست نیز که ۷۰ سال سن دارد و نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی می‌گوید، به‌خاطر بلند بودن سن‌اش کار کرده نمی‌تواند و نیاز به کمک دارد.او افزود:

"چهارده پانزده نفر هستیم و در خانه هفت هشت کودک است، برای من کار پیدا نمی‌شود، کار نیست، جوانان را به کار می‌برند، اما به من کسی کار نمی‌دهد، نیاز است که با ما کمک شود، بسیار فقیر هستیم."

نگرانی‌های مردم از افزایش فقر و نبود کمک‌ها در حالی مطرح می‌شود که برنامهٔ غذای جهان (دبلیو اف پی) می‌گوید، در ماه مارچ سال روان مواد غذایی برای نزدیک به چهار میلیون تن کاهش یافته و برای جلوگیری از کاهش بیشتر آن، نیاز به بودجهٔ حیاتی است.

۲۸،۳ میلیون نفر یعنی دو سوم از جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۳ نیاز به کمک‌های بشری فوری دارند.

سازمان ملل متحد پیش از فرا رسیدن زمستان در برخی از ولایات ذخایر گندم را تاسیس کرده بود تا بتواند به تعداد بیشتری از مردم کمک توزیع کند
سازمان ملل متحد پیش از فرا رسیدن زمستان در برخی از ولایات ذخایر گندم را تاسیس کرده بود تا بتواند به تعداد بیشتری از مردم کمک توزیع کند

این اداره روز پنجشنبه در صفحهٔ توییتراش نوشته است که ۲۸،۳ میلیون نفر یعنی دو سوم از جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۳ نیاز به کمک‌های بشری فوری دارند.

در ماه مارچ سال روان برنامهٔ غذایی جهان به دلیل محدودیت منابع، مقدار مواد غذایی را برای خانواده‌های نیازمند، از ۷۵ به ۵۰ درصد کاهش داده است.

برنامه غذایی جهان می‌گوید که برای ادامهٔ این کمک‌ها نیاز فوری به ۹۳ میلیون دالر الی ماه اپریل دارند.

بر اساس معلومات ابتدایی این اداره، نزدیک به ۲۰ میلون تن از نومبر ۲۰۲۲ الی مارچ ۲۰۲۳ کمبود شدید مواد غذایی رو به رو اند که از این میان ۶ میلیون آن نیازمند کمک‌های اضطراری دارند.

این اداره پیش ازین گفته که ۴ میلیون نفر از جمله ۳،۲ میلیون کودک زیر ۵ سال دچار سوء تغذیهٔ حاد هستند.

در گزارش برنامهٔ جهانی غذا آمده که این اداره با حمایت از تغذیه و معیشت برای نزدیک به ۲ میلیون تن در افغانستان کمک کرده و در سال روان تا اکنون به ۱۴ میلیون نفر رسیدگی کرده است.

اما تأکید کرده که کمبود اساسی بودجه بر توانایی برنامه غذایی جهان برای حمایت از افرادی‌که در برابر امنیت غذایی آسیب پذیرترین هستند، تأثیرگذار است.

در همین حال در گزارش این اداره همچنان به محدودیت کار زنان در اداره‌های غیر دولتی از سوی طالبان نیز اشاره شده که در رسانیدن کمک‌ها به نیازمندان مانع ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG