لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

حکومت طالبان از جاپان خواسته تا کمک‌های بدیل کوکنار را مستقیماً در اختیار آنان قرار دهد


دهقانان از چندین سال به این طرف در انتظار دریافت کمک برای کشت بدیل اند اما این کمک ها به ویژه در جریان دو سال اخیر کمتر به دهقانان توزیع شده است
دهقانان از چندین سال به این طرف در انتظار دریافت کمک برای کشت بدیل اند اما این کمک ها به ویژه در جریان دو سال اخیر کمتر به دهقانان توزیع شده است

یک سال از حکم رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار در افغانستان گذشت، اما حکومت طالبان تا حال نتوانسته بدیل کوکنار را در اختیار دهقانان قرار دهد.

هرچند حکومت طالبان به شمول ایالات متحده امریکا، از کشورهای همجوار افغانستان خواسته که برای تهیه کشت بدیل کوکنار برای دهقانان، کمکهای را در اختیار حکومت آنان قرار دهند، اما تا حال هیچ کشوری حاضر نشده که در این بخش بگونه مستقیم با حکومت آنان همکاری کند.

از میان کشورهای که در بخش تهیه کشت بدیل برای دهقانان و تداوی معتادان با افغانستان کمک میکردند، تنها جاپان پس از سقوط نظام جمهوریت به کمکهایش ادامه داده، اما حال این کمکها بجای حکومت، از طریق اداره های سازمان ملل متحد به مصرف می رسد.

به تازه گی مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس الوزرای حکومت طالبان در دیدار با سفیر جاپان، از توکیو خواسته که کمک ها در بخش مبارزه با مواد مخدر را بگونه مستقیم در اختیار آنان قرار دهد.

آقای حنفی برنامه منع کشت کوکنار از سوی حکومت طالبان را موثر عنوان کرده و مواد مخدر را تهدید مشترک به تمامی کشورهای جهان و نیازمند مبارزه مشترک خوانده است.

ولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس الوزرای حکومت طالبان
ولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس الوزرای حکومت طالبان

حکومت طالبان به دهقانان توصیه کرده است که بجای کوکنار به ترویج کشت های بدیل رو بیاورند، اما دهقانان شکایت دارند که در این بخش تا حال با آنان کمک نشده و منابع کافی آب نیز در اختیار شان قرار داده نشده است.

تا حال هیچ کشوری حاضر نشده است در بخش کشت بدیل به صورت مستقیم با حکومت طالبان همکاری کند

ایوب رفیقی، زمیندار و متخصص زراعت به این باور است که منع کامل کشت کوکنار و برگشت دهقانان به کشت سنتی در افغانستان با پروژه های خارجی امکان ندارد، بلکه نیازمند برنامه دراز مدت مالی و اقتصادی داخلی است.

" نظام زراعتی ما برهم خورده و ما نمیتوانیم که در وضعیت کنونی به کشت عنعنوی خود برگردیم، چون رفتن به کشت عنعنوی نیازمند بودجه زیاد و مناسبات گسترده جهانی است. وقتی که جهان با حکومت افغانستان هماهنگ بوده نتوانست این کار را کند، حال چگونه خواهد توانست که چنین کند."

دهقانان می گویند درصورتی که کمک دریافت کنند می توانند به عوض کوکنار گندم بکارند
دهقانان می گویند درصورتی که کمک دریافت کنند می توانند به عوض کوکنار گندم بکارند

دیوید منسفیلد، محقق بخش مبارزه با مواد مخدر، برنامههای کشت بدیل کوکنار را در افغانستان بی ثبات و به ضرر دهقانان و زمینداران میداند.

وی در رشته تویت های تازه نوشته که زعفرانِ افغانستان به دلیل نه رسیدن به موقع به بازار و دسترسی محدود دهقانان به بازارهای جهانی نتوانسته بدیل مناسب برای کوکنار باشد و هنگ یا شیرین بویه افغانستان نیز تنها یک بازار خارجی دارد که عبارت از دهلی نو است، اما حال هند خود به کشت هنگ رو آورده است.

هنگ که در گذشته بگونه وحشی می رویید و از هر جریب زمین (۲۸) کیلوگرام هنگ بدست می آمد، حال دهقانان در افغانستان آن را اهلی ساخته و از هر جریب زمین تا دو صد کیلوگرام هنگ بدست میآورند.

قیمت یک کیلوگرام هنگ در بازارهای جهانی به سه هزار افغانی میرسد.

XS
SM
MD
LG