لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

متخصصان: توقف فعالیت سازمان ملل متحد عواقب بدی را بر بخش اعتیاد در پی خواهد داشت


تعدادی از معتادین مواد مخدر در ولایت فراه
تعدادی از معتادین مواد مخدر در ولایت فراه

به دنبال منع زنان از کار در نهادهای مربوط به سازمان ملل متحد در افغانستان توسط حکومت طالبان، در حال حاضر این سازمان سرگرم آن است که در صورت دوام این ممنوعیت در افغانستان بماند و یا فعالیتهایش را در این کشور متوقف کند.

یکی از این نهادها، اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم این سازمان است که در حال حاضر از میان چهل مرکز فعال تداوی معتادان در افغانستان، بیست و چهار مرکز آن را از لحاظ مالی و تخنیکی تمویل میکند.

داکتر ارشاد منصور، متخصص تداوی معتادان مواد مخدر نقش اداره یا (UNODC) را در مبارزه با مواد مخدر و برنامه های تداوی معتادان با ارزش میداند و از عواقب بد توقف فعالیت آن هُشدار میدهد.

" اداره (UNODC) سازمان ملل متحد از برنامه های مختلف در بخش تداوی معتادان در افغانستان حمایت مالی و تخنیکی کرده است، در بخش آموزش افراد مسلکی کمک کرده، در بخشهای کشت، تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر تحقیق کرده و برای این تحقیقات امکانات مالی فراهم کرده است. اگر فعالیتهای این اداره در افغانستان متوقف شود و برای آن بدیلی وجود نداشته باشد، این وضعیت در بخش اعتیاد یک عقب گرد دیگر برای افغانستان خواهد بود."

تصویر آرشیف : یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف : یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

در حال که در سال ۲۰۲۱ میلادی کمکهای خارجی در بخش مبارزه با مواد مخدر با افغانستان متوقف شد، اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد توانست، با حمایت اداره انکشافی این سازمان یا (UNDP) و کمک مالی جاپان برای بیش از ده هزار دهقان کشت بدیل را فراهم کند.

این در حالیست که حکومت طالبان با گذشت یک سال از منع کشت کوکنار در افغانستان، تا حال نتوانسته کشت بدیل را در اختیار دهقانان قرار دهد.

داکتر فرید بزگر که از چند سال به اینسو در بخش تداوی معتادان و مبارزه با مواد مخدر کار میکند، به این باور است که وضعیت فعلی فشار روانی بر افغانها را بیشتر ساخته و اگر فعالیتها در بخش مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد کاهش یابد، تعداد معتادان بیشتر خواهد شد.

" متاسفانه تمامی مراکز ترک اعتیاد خود کفا نیستند و در این اواخر مصارف تعداد زیادی از مراکز را (UNODC) میدهد و اگر مقامهای فعلی در تصمیم شان تجدید نظر نکنند، این کار به شمول معاش کارمندان مراکز ترک اعتیاد و آموزش افراد مسلکی، بر تمامی بخشها تاثیرات بدی را بر جا میگذارد. واضح است، در شرایطی که فشارهای روانی بر افغانها به آخرین حد آن رسیده، زمینه برای واقعات جدید اعتیاد خیلی مساعد است، در صورتی که کمکهای سازمان ملل متحد کاهش یابد و یا کاملاً متوقف شود، صد فیصد بالای برنامه تداوی معتادان تاثیر میگذارد. "

در کنار فعالیت زنان در بخش اداری (UNODC)، در حال حاضر دهها کارمند محلی زن این سازمان به خانواده ها، به ویژه زنانِ آسیب پذیر از اعتیاد در قریه ها مشوره میدهند. تعدادی از این زنان نیز با دهقانان در ترویج کشت بدیل کوکنار همکار اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG