لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

نشریهٔ نشنل هرالد: طالبان با وضع محدودیت ها٬ زنان را از زنده گی اجتماعی حذف کرده اند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

نشریه نشنل هیرالد

  • نشریه نشنل هیرالد در شماره اخیر خود گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس را در مورد قطعنامه روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نشر رسانده که خواهان از بین رفتن محدودیتها بر زنان و دختران افغان شده است.

در مطلب می خوانیم که این محدودیت های وضع شده از سوی حکومت طالبان سبب شده که حضور زنان و دختران افغان در بخش های تعلیمی، ورزشی، کاری و دیگر بخش ها تقریباً حذف شود.

در بخش دیگر مطلب نشنل هیرالد آمده است سازمان ملل ملل متحد ممنوعیت کار زنان افغان را در ادارات ملل متحد در اینکشور، محکوم نموده و تصمیمی خوانده که در تاریخ ملل متحد سابقه ندارد.

طالبان تعلیم دختران را از صنف شش به بالا منع کرده و در ماه دسمبر گذشته دوازه های پوهنتون را هم به روی آنها بستند.

به باور نویسنده قطعنامه نو توسط تمام ۱۵ عضو شورای امنیت ملل متحد به شمول روسیه و چین تصویب شد که نشاندهنده نگرانی جهانی بر علیه این اقدامات طالبان می باشد.

این قطعنامه از سوی امارات متحد عرب و جاپان به شورای امنیت پیشنهاد شد که در آن در مورد احترام به حقوق بشر و آزادی های ابتدائی زنان و دختران نگرانی های جدی نشان داده میشود.

روزنامه تلگراف

  • روزنامه تلگراف چاپ بریتانیا در شماره روز جمعه خود در مورد پروسه تخلیه مردم از سودان مطلبی را نشر نموده و آنرا با پروسه تخلیه از افغانستان مقایسه کرده است.

در سودان که سومین کشور بزرگ افریقائی می باشد از ۱۵ اپریل به این سو بین فرمانده اردوی این کشور جنرال عبدالفتاح البرهان و قوماندان ملیشه های واکنش سریع جنرال حمدان دقلو جنگ دوام دارد.

به نوشته روزنامه در نتیجه این جنگها در خرطوم پایتخت سودان بسیار مردم به ترک خانه هایشان و ترک سودان مجبور شده اند.

بعد از اعلان یک آتش بس شکنند که به میانجیگری امریکا و عربستان سعودی ایجاد شد در بخش بیرون شدن مردم از سودان کمک صورت گرفت .

حکومت طالبان هم گفته است٬ ۱۲۰ افغان که در نتیجه جنگها در سودان گیر مانده بودند به کمک عربستان سعودی از آن کشور بیرون کشیده شدند.

به نوشته روزنامه اکنون خارج کردن مردم از سودان با خروج مردم از افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت در ماه گست سال ۲۰۲۱ مقایسه می شود.

دامینیک نیکولس (Dominic Nicholls ) معاون سرمحرر تیلیگراف به آموخته ها از پروسه خروج از افغانستان اشاره نموده و اظهار امید کرده است که وزارت خارجه بریتانیا بار دیگر تجربه افغانستان را تکرار نخواهد کرد.

به گفته نیکولس در خرطوم هم مانند افغانستان یک امکان برای بریتانیا فراهم شده که شهروندان خودرا بیرون کند، اما در جاده های خرطوم جنگ به شدت دوام دارد و از آتش بس سرپیچی می شود.

XS
SM
MD
LG