لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

ذبیح الله عیار٬ شاعر جوان ولایت غزنی توسط طالبان بازداشت گردید


ذبیح عیار یکی از شاعران جوان ولایت غزنی که از سوی طالبان بازداشت گردید
ذبیح عیار یکی از شاعران جوان ولایت غزنی که از سوی طالبان بازداشت گردید

اعضای خانوادۀ ذبیح‌الله عیار، یکی از شاعران جوان در ولایت غزنی می‌گویند، پس از اینکه حکومت طالبان او را بازداشت کرده از سر نوشت وی بی‌خبر اند.

احمد عیار، برادر ذبیح الله عیار به رادیو آزادی گفت، حکومت طالبان برادرش را شام روز نخست عید سعید فطر بازداشت کرد.

احمد عیار در مورد دلیل بازداشت برادرش جزئیات نداد، اما گفت نمی‌دانند که در حال حاضر ذبیح الله عیار در کدام ادارۀ حکومت طالبان است و یا با چه سرنوشتی مواجه است.

"عیار ساعت ۵بجه شام روز اول عید بازداشت شده، ما به هرجای و هر ارگان ولایت غزنی مراجعه کردیم، شب اول مدیریت شهری امنیت ملی به من زنگ زد و گفت که عیار نزد ما بندی است، اکنون هرجای که می‌رویم به ما می‌گویند این فرد پیش ما بندی نیست، کسی می‌گوید کابل بردند و کسی می‌گوید که ما بیخی او را نیاوردیم، کسی گپ دیگری می‌زند مقصد ما تا کنون نتوانستیم عیار را پیدا کنیم".

اعضای خانوادۀ عیار از حکومت طالبان می‌خواهند که این شاعر را هر چه زودتر از بند رها کند.

حمیدالله نثار، رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در غزنی هرچند در مورد محل نگهداری ذبیح‌الله عیار چیزی نگفت، اما گفت که او به خاطر بعضي حرکات مشکوک و ضد نظام‌ گرفتار شده است:

"ذبیح عیار به دلیل شاعری و خبرنگاری بازداشت نشده بله دوسیه‌اش چیز دیگری است که تحت تعقیب است و بعدا معلوماتش می‌رسد."

ذبیح‌الله عیار در این اواخر در صفحۀ فسبوکش انتقادهای تندی از طالبان و چگونگی حکومتداری آنان کرده است.

خانواده ذبیح الله عیار، شاعر جوان در حالی از بازداشت او توسط حکومت طالبان خبر می‌دهند که مطیع‌الله ویسا، فعال حق آموزش و رئیس نهاد راه قلم، مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌ الاصل و برخی دیگر از فعالان مدنی و سیاسی هنوز در بند طالبان هستند و با وجود واکنش‌های گستردۀ جهانی به این بازداشت‌ها، طالبان هنوز آنان را رها نکرده اند.

برخی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل طالبان ره به نقض حقوق بشری به ویژه بازداشت و شکنجۀ منتقدان‌شان متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG