لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

نشستی در مورد افغانستان امروز در دوحه برگزار می‌شود


بخشی از شهر دوحه پایتخت قطر
بخشی از شهر دوحه پایتخت قطر

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه (اول می) رهبری نشستی در باره افغانستان در دوحه را بر عهده خواهد داشت.

در این نشست نمایندگان ویژه حدود ۲۵ کشور و سازمان بین‌المللی اشتراک می‌کنند.

گوترش، پیش از این نشست در توییتی گفته که لغو تمامی اقدامات محدود کننده حق زنان برای رسیدگی به میلیون‌ها نیازمند به کمک های بشری در افغانستان، مهم است.

او تاکید کرد که افغان‌ها به کمک‌های فوری نیازمند اند و کار زنان در تضمین رساندن کمک‌ به آنها خیلی مهم اند.

انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، منشی عمومی سازمان ملل متحد در مورد بررسی عملیات مهم کمک‌رسانی این نهاد بین‌المللی در افغانستان، معلومات تازۀ را با شرکت کنندگان نشست، شریک خواهد ساخت.

در این حال، استیفان دوجاریک، سخنگوی ملل متحد روز جمعه گفت که سازمان ملل متحد به ادامه ماموریت خود در افغانستان متعهد بوده و ادامه فعالیت‌های خود را ارزیابی می‌کند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، "یوناما" در پنجم ماه اپریل در بیانیه‌ای اعلام کرد که حاکمان کنونی افغانستان به سازمان ملل متحد گفته اند که هیچ زن افغان اجازۀ کار با این سازمان را ندارد.

یوناما در یازدهم اپریل در بیانیه‌ای دیگر گفت که حکومت طالبان در تلاش است تا مجبورش کند که بین ماندن و عرضۀ خدمات برای حمایت از مردم افغانستان و پابندی به مقررات و اصولی که موظف به رعایتش است، یک انتخاب "وحشتناک" کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (۲۷ اپریل) با صدور قطعنامه‌ای محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان بر زنان و دختران افغان را محکوم کرد و خواستار رفع محدودیت‌های شدید اعمال شده بر زنان و دختران در اسرع وقت گردید.

حکومت طالبان ممنوعیت کار زنان افغان در ادارات و نهادهای سازمان ملل متحد را "ارزش‌های داخلی افغانستان" خوانده و اما گفته اند که مخالف ادامه فعالیت سازمان ملل متحد در افغانستان نیستند.

با توجه به اینکه سازمان ملل متحد گفته که نماینده حکومت سرپرست طالبان را به نشست دوحه دعوت نکرده، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان دیروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

"انتظار ما از این نشست این است که واقعیت‌های افغانستان در نظر گرفته شود. امنیت و ثباتی که در اینجا به میان آمده، غنیمت شمرده شود و از آن در همکاری استفاده باید گردد."

اداره هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد(اوچا) اعلام کرده که امسال بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و شش میلیون نفر به خطر قحطی مواجه اند.

سازمان ملل متحد گفته است که برای اجرای برنامه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان برای سال جاری بیش از ۴.۶ میلیارد دالر درخواست کرده، اما اضافه از پنج درصد پول آنرا دریافت نه نموده است.

XS
SM
MD
LG