لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

نشست آینده سازمان ملل در دوحه؛ آیا طالبان به رسمیت شناخته خواهند شد؟


تعدادی از رهبران و فرماندهان ارشد گروه طالبان
تعدادی از رهبران و فرماندهان ارشد گروه طالبان

سازمان ملل متحد می‌گوید، نشست این سازمان در مورد افغانستان بر رسمیت شناختن حکومت طالبان متمرکز نخواهد بود.

فرهان حق، معاون سخنگوی این سازمان در نشست خبری روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت، نشستی‌که قرار است در اول و دوم ماه می در دوحه برگزار شود، بر تشکیل یک اجماع برای حل مشکلات موجود در افغانستان تمرکز خواهد داشت. او افزود:

"چیزی‌که من می‌توانم بگویم این است که کنفرانس در اول و دوم می در دوحه بر به رسمیت شناختن طالبان متمرکز نخواهد بود و ما نمی‌خواهیم در این مورد سردرگمی وجود داشته باشد، موضوع بحثی که در یک محیط بسته و خصوصی برگزار خواهد شد، ایجاد یک اجماع واحد بیشتر در مورد چالش‌های موجود [در افغانستان] است."

قرار است انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد پس از محدودیت طالبان بر کار زنان در دفاتر مربوط به این سازمان نشستی را در دوحه پایتخت قطر با حضور نماینده‌های ویژهٔ کشورهای مختلف میزبانی کند.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل

پیش از این امینه محمد معاون آقای گوتریش روز سه شنبه در مورد برگزاری نشست ویژه‌ی در باره افغانستان در پوهنتون پرینستون امریکا صحبت کرد که به‌گفتهٔ او در مورد شرایط به رسمیت شناختن طالبان نیز در آن بحث خواهد شد.

امینه محمد گفته که نمی‌داند طالبان به رسمیت شناخته خواهند شد یا خیر، اما به‌گفته او بحث‌ها در این مورد باید آغاز شود.

کنفرانس سازمان ملل به روز های اول و دوم می در دوحه برگزار میشود

آن‌چه که واکنش‌های زیادی را در داخل و بیرون از افغانستان برانگیخت.

با این حال تمیم عاصی، آگاه سیاسی به این نظر است که طالبان از آغاز حاکمیت‌شان تا کنون، خلاف توافق‌نامهٔ دوحه عمل کرده‌اند، آن‌چه که به‌گفته او مانع به رسمیت شناختن‌شان از سوی جهان شده‌است. او به رادیو آزادی می‌گوید:

"حکومت طالبان از همان اوایل که حکومت را به دست گرفتند، در صدد این هستند که از طرف دنیا و منطقه به رسمیت شناخته شوند، اما دو سال از حکومت‌شان می‌گذرد هیچ کشوری آن‌ها را منحیث یک حکومت مشروع به رسمیت نشناخته است، به‌خاطر این‌که آن‌ها قدرت از طریق یک معامله سیاسی به زور و خلاف تواق‌نامهٔ دوحه گرفتند و حال هم قدرت را انحصار کرده‌اند، بعد از سیاست‌های زن‌سیزانهٔ که داشتند و همچنان فشارهای حد اکثری را که بالای سازمان ملل متحد، دفاتر آن و اینجوها انجام می‌دهند تمام آن خلاف مغایر توافقی است که در دوحه انجام داده بودند."

تمیم عاصی
تمیم عاصی

تمیم عاصی افزود، هر تصمیمی که از سوی سازمان ملل متحد برای خروج از افغانستان گرفته شود، مسئولیت‌اش به طالبان برخواهد گشت، زیرا به گفتهٔ او، با خروج سازمان ملل متحد از افغانستان، فاجعهٔ افتصادی و انسانی جبران ناپذیری دامن‌گیر مردم افغانستان خواهد شد.

به‌گفتهٔ آقای عاصی با خروج احتمالی سازمان ملل از افغانستان تنها قربانی مردم افغانستان خواهند بود.

در مورد برگزاری نشست دوحه از حکومت طالبان و لغو محدودیت‌های آن‌ها پرسیدیم، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت‌شان به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

طالبان در کنار سایر محدودیت‌ها بر تحصیل، کار و سفر زنان، زنان را ضمن منع کردن از کار در اداره‌های غیر دولتی، اجازهٔ کار در دفاتر سازنان ملل متحد را نیز ندادند.

XS
SM
MD
LG