لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۴

دشواری های دریافت پاسپورت در افغانستان؛ متقاضیان باید ماه‌ها انتظار بکشند


در جریان کمتر از دو سال گذشته اخذ پاسپورت به یک مشکل خیلی جدی در مرکز و ولایات افغانستان مبدل شده است
در جریان کمتر از دو سال گذشته اخذ پاسپورت به یک مشکل خیلی جدی در مرکز و ولایات افغانستان مبدل شده است

بسیاری از متقاضیان پاسپورت می‌گویند، برای دریافت پاسپورت ماه‌ها پیش فورم آنلاین خانه‌پوری کردند، اما تا هنوز ریاست پاسپورت حکومت طالبان تاریخ مراجعه‌شان را مشخص نساخته است.

عبدالولی یکی از متقاضیان دریافت پاسپورت می‌گوید، سال گذشته فورم آنلاین درریاست پاسپورت را خانه پری کرده و با گذشت هشت ماه هنوز مشخص نیست که چه زمانی برایش پاسپورت داده می‌شود.

او درصحبت با رادیو آزادی گفت، دو تن از اعضای خانواده‌اش بیمارهستند و می‌خواهد آنها را برای تداوی به پاکستان ببرد:

"زیاد وقت می‌شود که آنلاین خانه پری کردیم هشت ماه شد می‌روم و می‌آیم، ولی پاسپورت گرفته نمی‌توانم، تا هنوز برای ما تاریخ تعین نکرده است، ما می‌خواهیم پاسپورت را بدهد که مریض دار استیم و مشکلات زیاد است."

عبدالحمید، یکی دیگر از متقاضیان پاسپورت می‌گوید، ازیک سال به این سو کار و بارش خوب نیست و منتظر پاسپورت است تا برای کار به یکی از کشورهای منطقه برود.

"می‌خواهم بخاطر کارکردن از افغانستان خارج شوم می‌خواهم پاسپورت بگیرم اما معلوم نیست که چه وقت اجرا خواهد شد، مشکلات من بسیار زیاد است در اینجا."

به شکل حضوری نیز مردم شاهد ازدحام و صف های طولانی در مقابل ریاست پاسپورت بوده اند
به شکل حضوری نیز مردم شاهد ازدحام و صف های طولانی در مقابل ریاست پاسپورت بوده اند


عبدالواسع می‌گوید، می‌خواهد تازه ثبت نام کند، می‌گوید که انتظار طولانی دیگر متقاضان پاسپورت او را ناامید کرده و مطمین نیست که بتواند پاسپورت به دست آورد:

"من می‌خواهم برای خود و خانواده‌ام فورم پاسپورت خانه پری کنم، اما از این که مردم نتوانستن در یک سال هم موفق به دریافت تاریخ شوند مطمین نیستم بتوانم پاسپورت بدست بیاورم حیرانم چه کنم."

سخنگوی وزارت داخله طالبان: برای مردم به نوبت پاسپورت توزیع می شود

متقاضیان پاسپورت می‌گویند که چندین بار در روند توزیع پاسپورت مشکلات ایجاد شده و انتظار زیاد برای دریافت پاسپورت آنان را خسته کرده است.

برخی متقاضیان پاسپورت پیش از این هم از تأخیر در روند توزیع پاسپورت و فروش پاسپورت در بدل پول گزاف٬ شکایت کرده بودند.

با تلاش‌های زیاد موفق نشدیم که با نورالله پتمن، سخنگوی ریاست پاسپورت حکومت طالبان صحبت کنیم، اما عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که برای متقاضیان پاسپورت به اساس نوبت تاریخ تعیین می‌شود:

"کسانی که میگویند که وقت بیشتر منتظر مانده اند فکر کنم حقیقت ندارد، اما برای هرکس به اساس نوبت تاریخ و پاسپورت داده می‌شود برای کسانی که تاریخ داده نمی‌شود مشخص نمی‌باشد که نوبت‌شان چه زمانی می‌رسد."

تعداد زیادی از متقاضیان می گویند که نیاز دارند پاسپورت به خود و اعضای خانواده بگیرند و به هدف تداوی به بیرون ازافغانستان سفر کنند٬ اما آنان نیز ماه ها در انتظار می مانند.
تعداد زیادی از متقاضیان می گویند که نیاز دارند پاسپورت به خود و اعضای خانواده بگیرند و به هدف تداوی به بیرون ازافغانستان سفر کنند٬ اما آنان نیز ماه ها در انتظار می مانند.


عبدالنافع تکور هرچند در مورد این که روزانه چه تعداد پاسپورت توزیع می‌شود چیزی نگفت، اما ادعا کرد که روند آنلاین به گونۀ شفاف ادامه دارد و برای کسانی که برای کار به خارج می‌روند، محصلین و بیماران ظرف دو تا سه روز بدون خانه پری فورم آنلاین پاسپورت توزیع می‌شود.

پیش از این مسئولان ریاست پاسپورت حکومت طالبان ادعا کرده بودند که روزانه حدود ۱۰ هزار جلد پاسپورت در سراسر افغانستان توزیع می‌کنند.

روند توزیع پاسپورت در افغانستان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان چندین بار به دلیل مشکلات فنی متوقف شده است.

برای آخرین بار سال گذشته ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان روند توزیع پاسپورت را به دلیل مشکلات فنی در سیستم برای مدت شش ماه متوقف کرد، اما پس از انتقادهای مکرر متقاضیان پاسپورت، این روند در دهم ماه حوت سال گذشته از سرگرفته شد.

XS
SM
MD
LG