لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

ریاست پاسپورت حکومت طالبان: روند توزیع پاسپورت از سر گرفته شد


ریاست عمومی پاسپورت در شهر کابل. عکس از آرشیف
ریاست عمومی پاسپورت در شهر کابل. عکس از آرشیف

بر اساس اعلام ریاست پاسپورت حکومت طالبان، روند توزیع پاسپورت پس از حدود ۵ ماه توقف به روز چهارشنبه آغاز شده است.

یکی از شهروندان شهر کابل که نخواست نامش در گزارش ذکر شود و در کوچۀ پاسپورت شهر کابل ثبت نام فورم‌های پاسپورت را انجام می‌داد، به رادیو آزادی گفت:
" بله ریاست پاسپورت باز شد. کسانیکه فورم‌شان تاریخ زده شده بود، رفتند برای طی مراحل کار شان. اما برای ولایات کمی توزیع پاسپورت محدود می‌باشد. تا اکنون ولایات درجه یک مانند هرات، قندهار، مزارشریف (بلخ) روز ۱۵۰ پاسپورت را صادر می‌کند. در قسمت تاریخ کسانیکه ۲۷ و ۲۸ ماه حمل ثبت نام کردند برای طی مراحل کارشان تاریخ زده شده است. "

در همین حال شماری از باشندگان ولایت‌های مختلف که ماه‌ها در انتظار آغاز روند توزیع پاسپورت بودند، می‌گویند که باید روند توزیع پاسپورت شفاف و سریع باشد تا افرادی که نتوانستند پاسپورت بگیرند به زودترین فرصت پاسپورت بگیرند.

مهسا یک تن از باشندگان تخار به رادیو آزادی می‌گوید:
"مادرم مریض است. گفته بودند مریضان امروز درخواست پاسپورت‌شان را می پذیرند. رفتیم گفتند باید آنلاین ثبت نام کنید. مشکلات بسیار زیاد ما توان نداریم حتا مادرم را به تداوی ببریم. تحصیلات و مریضی همش به پاسپورت نیاز است. خدا کند که روند شفاف باشد."

فاطمه: بورسیه تحصیلی داشتم و به دلیل نداشتن پاسپورت آن را از دست دادم.

فاطمه باشندۀ ولایت بامیان می‌گوید، بخاطر نداشتن پاسپورت بورسیه تحصیلی‌اش را از دست داده است. او به رادیو آزادی گفت که برادرش نیز مریض است و می‌خواهد پاسپورت بگیرد:
"بورسیه تحصیلی داشتم و به دلیل نداشتن پاسپورت آن را از دست دادم. برادرم مریض است. حالا که روند توزیع پاسپورت آغاز شده است به کسانی که مریض هستند در نخست پاسپورت بدهند. من کسانی را می‌شناسم که طفل‌شان سوراخ قلب دارد باید پاسپورت بگیرد."

رادیو آزادی خواست در مورد چگونگی آغاز روند توزیع پاسپورت از نورالله پتمن، سخنگوی ریاست پاسپورت حکومت طالبان بپرسد، اما او به تماس‌ها پاسخ نداد.

اما این ریاست در صفحۀ توییتر خود نوشته است که روند توزیع پاسپورت روز چهارشنبه آغاز شده است.

آرشیف - متقاضیان پاسپورت در مقابل ریاست عمومی پاسپورت در کابل
آرشیف - متقاضیان پاسپورت در مقابل ریاست عمومی پاسپورت در کابل

این در حالیست که پس از سقوط نظام جمهوری پیشین روند توزیع پاسپورت با مشکلاتی روبه‌رو بوده و هر از گاهی به دلایل مختلف متوقف شده است.

پنج ماه پیش نیز این روند به دلیل آنچه که مشکلات تخنیکی عنوان شد، متوقف شد و گزارش‌های از فروش پاسپورت در بدل ۲ هزار دالر امریکایی در بازارهای سیاه نشر شد.

در پی نشر این گزارش‌ها ریاست عمومی پاسپورت حکومت طالبان از شناسایی و بازداشت ۱۳ کمیشن کار خبر داد و گفت، پاسپورت‌هایی که در بازار سیاه فروخته می‌شوند، تقلبی اند.

از سوی هم به دلیل توقف روند توزیع پاسپورت برخی از شهروندان از راه‌های قاچاقی راهی کشورهای همسایه و اروپایی شدند که برخی‌هایشان دوباره برگشت داده شدند و بر بنیاد گزارش رسانه‌ها برخی هم در مسیر راه جان باختند.

XS
SM
MD
LG