لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

طالبان: سازمان‌های کمک‌رسان تیم‌های صحی سیار را به مراکز ثابت تغییر دهند


آرشیف - یک کلینیک صحی سیار در مناطق دور افتاده کابل. 02Jan2013
آرشیف - یک کلینیک صحی سیار در مناطق دور افتاده کابل. 02Jan2013

"قطع این کمک‌ها برای مردم زیان‌های زیادی دارد، خصوصاً در مناطق ما که ما دسترسی کامل به هیچ زندگی‌ای که باید یک زندگی مرفه باشد نداریم".

آمنه باشندۀ ولسوالی شکر درۀ کابل است.

او می‌گوید، مردم این ولسوالی از سال‌ها به این‌سو به خدمات صحی، آموزش و دیگر حقوق و نیازمندی‌های اساسی دسترسی کافی ندارند.

آمنه به رادیو آزادی گفت که با این همه فعالیت تیم‌های صحی سیار در مناطق آنان بخشی از مشکلات مردم به ویژه زنان و کودکان را حل می‌کند:
"بسیار خدمات کمی هم وجود دارد آن هم از سوی سازمان‌های است که کمک کننده به افغانستان هستند، گرچه نمی‌تواند تمام مشکلات مردم را حل کند ولی در سال‌های گذشته خوب بود مردم می‌توانستند تا یک حدی مشکلات و چالش‌هایشان را حل کنند خصوصاً زنان و اطفالی که سوءتغذی هستند."

محمود، باشندۀ ولایت بامیان با تأکید بر اهمیت فعالیت تیم‌های صحی سیار می‌گوید، بدون ارائۀ بدیل نباید فعالیت این تیم‌ها متوقف شود.

او به رادیو آزادی گفت:
"به نظرم این تصمیمی است که نیاز به تجدید نظر دارد و این برای مردم فقیر، برای مردمی که مریض دارند، اطفال سوء تغذی دارند، مشکلات بسیار بزرگی به بار خواهد آورد."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در ماه مارچ با فرستادن نامه‌ای به سازمان جهانی صحت (دبلیو اچ او)، یونیسف و دیگر موسساتی که خدمات صحی ارائه می‌کنند، خواستار توقف فعالیت تیم‌های صحی سیار شده است.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی که به تاریخ ۵ ماه می نشر کرده، گفته که سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان گفته، در مناطقی که تیم‌های سیار صحی کار می‌کنند، باید سایت‌های صحی ثابت ساخته شود و آنان با گفت‌وگوهای زیاد توانستند که فعالیت این تیم‌ها را تا آخر ماه اپریل تمدید کنند.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به روز یک‌شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:
"موثریت آن‌ها به حدی نیست که حق و ضرورت مردم است به همین اساس بعد از چند جلسه ما به این نتیجه رسیدیم که باید این تیم‌های صحی سیار به مراکز ثابت صحی تبدیل شوند به همین خاطر با سازمان جهانی صحت و تمام ادارات یونیسف هم جلسات صورت گرفت، آنان خواستند که باید برایشان وقت داده شود که ما این مراکز را به یک سیستم مراکز ثابت تبدیل کنیم، پیش از این هم یک ماه برایشان وقت داده شد اکنون هم یک ماه دیگر برایشان وقت داده شد که باید بالای این مراکز ثابت کار شود."

با این حال یونیسف در گزارشش گفته که تیم‌های سیار صحی قابلیت تغییر مکان را دارند و با این شیوه به مردمان مناطق مختلف که پیش از ایجاد این تیم‌ها از دسترسی به خدمات صحی محروم بودند، می‌توانند خدمات صحی ارائه کنند.

یونیسف افزوده که یک کمیته روی طرح تغییر تیم‌های سیار به مرکزهای ثابت کار می‌کند، اما مشخص نساخته که این کار چقدر وقت را در بر خواهد گرفت و آیا در تمام نقاط افغانستان مرکزهای صحی ثابت ساخته خواهد شد یا نه.

XS
SM
MD
LG