لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۰

آتش‌بس در سودان؛ سودانی ها به پایان جنگ امیدوار شده اند


تصویر آرشیف: شعله های آتش و دود برخاسته از جنگ در شهر خرطوم - سودان
تصویر آرشیف: شعله های آتش و دود برخاسته از جنگ در شهر خرطوم - سودان

خرطوم پایتخت سودان صبح امروز آرام بود و ظاهراً به نظر می رسد که مذاکرات آغاز شده در عربستان از سوی طرف های متخاصم، نتیجه داده است.

اما گزارش ها دیروز یکشنبه از این شهر حاکی از آن بود که صدای شلیک گلوله و درگیری در جنوب شهر خرطوم پایتخت سودان شنیده شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که مذاکرات در شهر جده روز شنبه، بر اساس ابتکار دیپلوماتیک مشترک عربستان سعودی و امریکا، به هدف پایان دادن به جنگ سودان آغاز شد.

در اعلامیه مشترک عربستان و امریکا، این مذاکرات اولین خبر در نوع خود از آغاز جنگ سودان است که نمایندگان طرف های درگیر در این جنگ در آن شرکت داشته اند.

خبرگزاری رویترز گفته که سودانی ها تمام امیدشان را به پایان جنگ در مذاکرات جده بسته اند.

طرف‌های درگیر در مناقشه سودان گفته‌اند که آنها فقط برای مسائل بشردوستانه مانند روند مصئون تخلیه تلاش خواهند کرد، نه برای پایان جنگ .

سودانی ها هفته های دشواری را پشت سر گذاشته اند و تلفات شدیدی را نیز متحمل گردیده اند
سودانی ها هفته های دشواری را پشت سر گذاشته اند و تلفات شدیدی را نیز متحمل گردیده اند

درگیری بر سر قدرت میان نیروهای عبدالفتاح البرهان، قوماندان اردوی سودان و محمد حمدان دقلو، رهبر شبه نظامیان موسوم به « نیروهای حمایت سریع» حدود سه هفته پیش آغاز شد.

چندین بار آتش بس موقت اجرایی شده، اما طرفین درگیر آن را شکسته اند.

پیش بینی شده است که گفتگو های صلح در روز های آینده نیز ادامه یابد

تما در ابراهیم، کارمند ملکی در منطقه در سواحل سودان به رویترز گفت که اگر مذاکرات آغاز شده در جده نتیجه ندهد، آنها نمی توانند که به خانه و زندگی عادی شان برگردند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در اعلامیه ای گفته٬ پیش‌بینی می‌شود که گفتگوهایی که از روز شنبه آغاز شده، در روز های آینده هم ادامه یابد و منجر به آتش‌بس برای رساندن کمک‌های بشردوستانه شود.

در این اعلامیه گفته شده که امریکا و عربستان سعودی از طرف های درگیر در جنگ خواسته اند تا زمینه را برای گفتگوهای گسترده به منظور پایان دائمی جنگ ایجاد کنند.

تاکنون حدود ۷۰۰ نفر در جنگ سودان کشته ، هزاران تن دیگر مجروح و حدود یکصد هزار نفر مجبور به ترک وطن شان شده اند.

طرف های درگیر در جنگ سودان به طور گسترده از مواد منفجره استفاده کرده اند که به گفته سازمان ملل، غیرنظامیان به ویژه کودکان را به خطر انداخته است.

ادارات مددرسان همچنین هشدار داده اند که ادامه جنگ وضعیت ناگوار بشری را در سودان ،هنوز هم بدتر خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG