لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۷

بازداشت عمران خان در پاکستان؛ طرفداران « خان» به جاده های پایتخت ریخته اند


پولیس و هواخواهان عمران خان در اسلام آباد
پولیس و هواخواهان عمران خان در اسلام آباد

به دنبال بازداشت عمران خان٬ صدراعظم پیشین پاکستان٬ اوضاع در اسلام آباد و تعدادی از شهر های که « خان» طرفداران فراوان دارد٬ متشنج به نظر می رسد.

با آنکه پولیس هشدار داده است که علیه تجمعات به طرفداری از عمران خان عمل خواهد کرد٬ اما گزارش های وجود دارد که طرفداران حزب تحریک انصاف پاکستان که عمران خان آن را رهبری می کند٬ به سرک ها بیرون شده اند.

مقامات حزب تحریک انصاف پاکستان می گویند عمران خان به اتهام دست داشتن در فساد مالی درصندوق امانت " القادر ترست " در مقر یک محکمۀ در اسلام آباد پایتخت این کشور بازداشت شده است.

دراین صندوق برای معیاری ساختن پوهنتون القادر پول جمع آوری میشد. عمران خان که دست داشتن در اختلاس را رد می کند درنشست های محکمه به این ارتباط حاضر شده بود.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

این پوهنتون توسط عمران خان، همسرش بشرا بی بی و دو همکار نزدیکش ذوالفقار بخاری و بابر اعوان تاسیس شده و بنا به گزارش های رسانه های پاکستانی٬ آنها نیز در این قضیه دخیل اند. مقامات می گویند خزانه پاکستان درنتیجه این فساد اداری ۱۹۰ ملیون پوند انگلیسی خسارمند شده است.

عمران خان به دست داشتن در فساد متهم است

برعلاوۀ این قضیه ، عمران خان در چندین قضیه دیگر نیز متهم است.

هنوز معلوم نیست عمران خان به محکمه در اسلام آباد آورده شده یا به جای دیگری منتقل شده است. پولیس اسلام آباد در توییتر خود نوشت که عمران خان در یک قضیه فساد مالی بازداشت شده است.

فواد چودری یک مقام ارشد تحریک انصاف گفت که عمران خان در مقر محکمۀ ضد فساد اداری بازداشت وتوسط موتر پولیس از مقر محکمه انتقال داده شد و او درحال حاضر در توقیف بسر میبرد.

آقای چودری بازداشت عمران خان را اختطاف خوانده محکوم کرد .

رسانه ها تصاویری از عمران خان منتشر کردند که نیروهای امنیتی او را به سمت یک موتر زرهی با خود می برند. در تصاویر ویدئویی، صحنه های هرج و مرج در مقابل محکمه نیز دیده می شود که صدها تن از هواداران عمران خان را در حال درگیری با نیروهای امنیتی نشان می دهد.

احتما تجمعات بیشتر به طرفداری از عمران خان در پاکسنتان وجود دارد
احتما تجمعات بیشتر به طرفداری از عمران خان در پاکسنتان وجود دارد


حزب تحریک انصاف بلافاصله از این اقدام به ستره محکمه کشور شکایت کرد و در مورد دستگیری عمران خان و اتهامات وارده به وی از پولیس توضیحات خواست.

مسوولان ادارۀ ملی احتساب گفته اند که هفته گذشته دستور بازداشت آقای خان را در یک قضیه جدید فساد مالی صادر کرده اند و وثیقه ضمانت وی در این مورد پذیرفته نشده است. مقامات این اداره گفتند که عمران خان امروز در محکمه خاص مبارزه با فساد حاضر ساخته خواهد شد.

عمران خان یکروز بعد از آن بازداشت شد که یک جنرال ارشد اردو را به دست داشتن در تلاش سوء قصد به جان وی درسال گذشته متهم کرد. اما اردوی پاکستان این اتهام را بی اساس خوانده رد کرد.

عمران خان در اپریل سال گذشته پس از رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شد، اما او مدعی است که برکناری وی غیرقانونی و نتیجه توطئه های غرب بوده است. سپس، عمران خان مبارزاتی را علیه جانشین خود شهباز شریف آغاز کرد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

XS
SM
MD
LG