لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

ایندیپندنت: طالبان در اجرای احکام جزایی به هشدار های سازمان ملل توجه نمی‌کنند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

روزنامه ایندیپندنت

  • روزنامه آنلاین ایندیپندنت چاپ بریتانیا نوشته است که با وجود نگرانی و هشدار ملل متحد، طالبان گفته اند که دُره زدن و اعدام مجرمین را در محضر عام ادامه می دهند.

روزنامه بخشی از گزارش تازه دفتر ملل متحد در افغانستان را نشر کرده که در آن آمده است٬ ظرف شش ماه گذشته حکومت طالبان ۲۷۴ مرد ، ۵۸ زن و دو پسر را دره زده اند.

در ادامه آمده که بعد از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، از قضات و ارگان های قضایی خواسته شده که مجازات مجرمین را بر طبق قوانین شرعی عملی کنند.

در پاسخ به این گزارش مفصل ملل متحد، وزارت خارجه حکومت طالبان گفته است که در صورت ایجاد اختلاف بین قوانین بین المللی حقوق بشر و شریعت اسلامی، حکومت آنها مجبور است که از شریعت پیروی کند.

اکثر حکم های مجازات در محضر عام بر کسانی اجرا شده که به زنا و فرار از خانه متهم اند، اما موارد دیگر مانند همجنسگرایی، دزدی، نوشیدن الکل، اختلاس و قاچاق مواد مخدر هم در این مجازاتها شامل بوده است.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در گزارش خود نوشته که طالبان به آنها گفته اند که قطع کردن دست همچون یک جزا، برای برقراری امنیت بسیار مهم است.

اما در ادامه آمده که در مورد این موضوع در کابینه آنها بحث دوام دارد که این مجازات در محضر عام صورت بگیرد یا خیر؟

فیونا فریزر رئیس دفتر حقوق بشر یوناما گفته است که چنین مجازات جسمی تخطی از کنوانسیون های بین المللی در رابطه با شکنجه می باشد و باید به صورت فوری متوقف شود.

به گفته او سازمان ملل متحد مخالف مجازات مرگ است و از مقامات طالبان می خواهد که چنین مجازات را به صورت فوری متوقف کند.

نشریه استارز اند استرایپس

  • نشریه استارز اند استرایپس که مطالب نظامی را به نشر می رساند سرگذشت جنرال سمیع سادات قوماندان سابق قوای خاص اردوی جمهوری مخلوع افغانستان را منتشر کرده که اکنون در شهر دنور ، ایالت کلرادوی امریکا به سر می برد.


او به یک روزنامه محلی دنور گفته است که تا هنوز هم در باره این فکر می کند که اگر در ماه اگست سال ۲۰۲۱ در طیاره سوار نمی شد، چه می توانست بکند تا چه حد می توانست مقاومت کند و شاید هم در نهایت کشته می شد.

اما او می گوید که در وقت ترک افغانستان جسد بی روحی بود که فکر می کند روح خود را در افغانستان گذاشته و کالبدی را با خود آورده است.

به نوشته استارز اند استرایپس در ماه دسمبر سال ۲۰۲۱ مقام ها در دنور تصمیم گرفتند که در حدود ۲ هزار مهاجر افغان را بپذیرند.

جنرال سمیع سادات هم در بین آنها بود.

او و دیگر افغان های مهاجر در این شهر خوشحال اند که به اینجا رفته اند و به گفته آنها سالم ترین حلقه مهاجرین افغان در این شهر جمع شده اند.

این گروه از جمله ۱۲۲ هزار نفری اند که امریکا بعد از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان از آنجا انتقال داد.

XS
SM
MD
LG