لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

واکنش برخی نهادهای حامی رسانه‌ها به بازداشت ۴ کارمند رسانه‌ای از سوی طالبان در خوست


آرشیف - شماری از خبرنگاران حین پوشش یک نشست خبری در کابل. عکس جنبه تزیینی دارد.
آرشیف - شماری از خبرنگاران حین پوشش یک نشست خبری در کابل. عکس جنبه تزیینی دارد.

شماری از نهادهای حمایت کنندۀ رسانه‌ها در افغانستان می‌گویند، بازداشت چهار کارمند رسانه‌ای کار خبرنگاری در افغانستان را با چالش روبه‌رو می‌کند.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران (سی پی جی) روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای گفته که طالبان باید فوراً این چهار کارمند رسانه‌ای را که اخیراً به دلیل کارشان بازداشت کرده اند، آزاد کنند و از آزار و اذیت خبرنگاران دست بردارند.

این کمیته افزوده که طالبان باید به قول خود برای حفاظت از آزادی مطبوعات پایبند باشند و وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان باید در قبال برخورد با خبرنگاران پاسخگو باشد.

در همین حال نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران باید از طریق کمیسیون رسیدگی به تخطی رسانه‌ها بررسی شود.

ظریف کریمی، مسئول این نهاد به رادیوآزادی گفت، تا هنوز مسئله بازداشت این چهار تن از سوی طالبان تأیید و یا رد نشده است:
"ما خواستار این هستیم خبرنگارانی که بدون کدام اتهامی که ثابت شود تحت بازداشت قرار دارند باید آزاد شوند و اگر ادعای هم وجود دارد باید به کمیسیون تخطی رسانه‌ها محول شود و در عین زمان چنین وضعیتی می‌تواند آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات، وضعیت خبرنگاران و مصونیت کار خبرنگاری را در افغانستان به یک چالش جدی مبدل می‌کند."

در همین حال کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان نیز می‌گوید، اگر تخطی‌ای صورت گرفته، نیاز است که از سوی یک کمیتۀ مشترک حکومت طالبان و رسانه‌ها حل شود.

قدیم ویار، مسئول این کمیتۀ به رادیو آزادی گفت:
"اگر تخطی رسانه‌ای را مرتکب شده اند باید از طریق کمیتۀ مشترک بین رسانه‌ها و حکومت عمل می‌شد و آنها آنجا خواسته می‌شدند و روی موضوع بحث می‌شد و بسیار آسان هم می‌شد که موضوع حل و فصل شود."

از هاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان و ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد بازداشت این چهار کارمند رسانه‌ای در خوست پرسیدیم، اما آنان پاسخی ندادند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز سه‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که سخی سرور میاخیل، مدیر مسئول رادیو- تلویزیون غرغشت، محمد‌الدین شاه خیالی، مدیر مسئول رادیو ولس غژ (صدای مردم)، پامیر اندیش مهیدی، مدیر مسئول رادیو چنار و عبدالرحمن آشنا، گزارشگر رادیو نن توسط ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت خوست بازداشت شده اند.

گفته شده است که دلیل بازداشت آنها متهم شدن رسانه‌هایشان به رعایت نکردن اصول تعیین شده طالبان خوانده شده است.

شبیر احمد عثمانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در خوست دیروز سه‌شنبه گفت که این چهار کارمند رسانه‌ها بازداشت نشده ‌اند، بلکه بخاطر شریک کردن بعضی مسایل مهم رسانه‌ای فرا خوانده شده‌ اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان پیش از این گفته بود که خبرنگاران به دلیل کار رسانه‌ای بازداشت نشده اند بلکه بخاطر دیگر پرونده‌هایشان بازداشت شده اند.

به گفتۀ مرکز خبرنگاران افغانستان، در جریان سال ۱۴۰۱ خورشیدی ۹۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها از سوی طالبان بازداشت شده اند.

همچنان نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که در حال حاضر ۶ خبرنگار در بازداشت اداره‌های مختلف حکومت طالبان قرار دارند.

XS
SM
MD
LG