لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

صد‌ها هزار کودک در افغانستان به سوء تغذیه مبتلا اند


تصویر آرشیف: یکی از کودکان مبتلا به سوء تغذیه
تصویر آرشیف: یکی از کودکان مبتلا به سوء تغذیه

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید، ۸۷۵ هزار کودک در سال ۲۰۲۳ میلادی در افغانستان با تهدید سوء تغذیه مواجه اند.

این سازمان امروز در یک تویت نوشته، با کمبود بحرانی بودجه روبه‌رو اند و اگر حمایت مالی نشوند، ممکن هزاران کودک بنا بر سوء تغذیه‌ای شدید جان‌شان را از دست دهند.

نقیب احمد باشندهٔ ولایت کندهار که دختر اش به سوء تغذیه مبتلا است٬ می‌گوید، به‌خاطر مشکلات اقتصادی برای مادر و کودک‌اش غذای مناسب تهیه کرده نمی‌تواند:

"یک دخترم سوء تغذیه است، زیرا شرایط اقتصادی ما ضرب صفر است، کار نیست، برای آن‌هایی‌که طی ۲۰ سال درس خواندند، کار داده نمی‌شود، پس آن‌ها نمی‌توانند برای خانم‌شان غذای مناسب تهیه کنند که با آن کودک نجات داده شود و با شیر مادرش سیر شود."

نقیب احمد می‌گوید، برخی از مؤسسه‌ها در کندهار برای مادران و کودکان‌شان مواد خوراکی رایگان می‌دهند، اما به‌گفتهٔ او هنگام توزیع آن به حق‌دار نمی‌رسد و او با تلاش‌های زیادی موفق نشده که از این مؤسسه‌ها و کلینیک‌ها مواد خوراکی بگیرد.

تعدادی از اطفال مبتلا به سوء تغذیه در شفاخانه ها بستری اند اما به دلیل نبود امکانات در شفاخانه ها به آنان رسیده گی اندک صورت میگیرد
تعدادی از اطفال مبتلا به سوء تغذیه در شفاخانه ها بستری اند اما به دلیل نبود امکانات در شفاخانه ها به آنان رسیده گی اندک صورت میگیرد

با افزایش کودکان دارای سوء تغذیه در افغانستان، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) روز پنجشنبه در یک تویت گفته است، ۸۷۵ هزار کودکان سال روان میلادی با سوء تغذیه مواجه اند.

یونیسف می‌افزاید، اگر حمایت مالی نشوند، ممکن هزاران کودک بنا بر سوء تغذیه‌ای شدید جان‌شان را از دست دهند.

میلانی گالوین مسئول بخش غذای یونیسف در یک پیام ویدیویی گفته است، با کمبود بحرانی بودجه برای تشخیص و درمان سوء تغذیه و تهیه غذای درمانی آماده برای کودکانی‌که در معرض سوء تغذیه هستند، قرار دارند:

"سال روان ۸۷۵ هزار کودک با سوء تغذیه‌ای شدید مواجه اند، در کوتاه مدت زندگی آن‌ها را سوء تغذیه‌ای شدید تهدید می‌کند و در دراز مدت می‌تواند جلو رشد بدن و ذهن کودکان را بگیرد و در کل زندگی آن‌ها را متأثر بسازد."

یونیسف: ۲۱ ملیون دالر نیاز است تا برای کودکان غذای کافی تهیه شود

خانم گالوین می‌گوید، ۲۱ میلیون دالر نیاز است تا برای کودکانی‌که با تهدید سوء تغذیه مواجه اند غذای صحی آماده کنند.

او می‌افزاید، نیاز به آموزش داکتران، مشاوران صحی و دیگر کارکنان نیز وجود دارد که در نجات کودکان که با تهدید سوء تغذیه مواجه اند، سهم بگیرند.

در کنار یونیسف، دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) از مؤسسه‌های کمک‌رسان می‌خواهد تا برای جلوگیری از فاجعهٔ بشری در افغانستان، سهم بگیرند.

این اداره ناوقت روز چهارشنبه در یک تویت گفته است، شرکای آن‌ها در بخش کمک‌های بشری می‌توانند، با فراهم ساختن بودجه سطح گرسنگی، بیماری‌ها و مرگ مادران هنگام ولادت را کاهش دهند.

بسیاری از خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانند برای خود و فرزندان شان غذای کافی تهیه کنند.
بسیاری از خانواده ها به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانند برای خود و فرزندان شان غذای کافی تهیه کنند.

اوچا هشدار می‌دهد که در صورت عدم انجام این کار هزینه هنگفتی باید پرداخت.

این اداره پیش از این گفته بود، ۲۸،۳ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

تلاش کردیم که در این مورد دیدگاه وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان را داشته باشیم، اما شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان تا زمان نشر گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پس از حاکمیت دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱، کاهش کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی و کمک به افغانستان و تأخیر در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی پس از ممنوعیت کار زنان در سال ۲۰۲۲ عمده‌ترین دلایلی است که گفته می‌شود سال روان تعداد کودکان سوء تغذیه در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG